• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Kandidatuppsatser/Högskolan för scen och musik
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Kandidatuppsatser/Högskolan för scen och musik
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Harmonier för jazzgitarr

Strategier för utvecklandet av ackordspel på gitarr

Sammanfattning
Syftet med detta arbete är att undersöka vad det finns för möjliga strategier för att utveckla ackordspel på jazzgitarr och hur de praktiskt kan tillämpas. Den frågeställning jag har valt att arbeta utifrån är således: Vad finns det för strategier att utveckla ackordspel för jazzgitarr och hur kan de tillämpas i praktiken? Till min hjälp har jag tagit litteratur och material från jazzgitarrister som är välkända inom detta område, Ted Greene, Jimmy Wyble och Allan Holdsworth. Jag har också använt mig av litteratur som behandlar musikteori med jazzinriktning. I linje med de förhållningssätt som finns inom konstnärlig forskning har jag utformat den metod jag har använt mig av efter följande tre steg: 1. 2. 3. Tillgodogöra mig den praktikbaserade redovisade forskningen i litteratur och annat material teoretiskt. Omsätta den praktikbaserade redovisade forskningen i min egen praktik, dvs. gitarrspel. Med hjälp av resultatet från punkt 1 och 2 försöker jag utveckla det jag har lärt mig till egna system. Resultatet i detta arbete är två strategier för utvecklandet av ett varierat ackordspel för jazzgitarr. Den första strategin är att behandla ackord och skala som samma sak och att använda fragment av skalan istället för vanliga dur- eller mollackord. Detta har lett till att jag har konstruerat fyra system av ackord eller klanger som kan användas som representationer av ackord eller modus. Den andra strategin är att spela fragment av dessa klanger med metoder som kallas för delaying notes och double stops. Resultatet av detta arbete har genererat stora mängder av material för gitarrundervisning. Det kan användas för att vidga gitarristers förståelse för ackord och förhållandet mellan ackord och skala.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/34413
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Högskolan för scen och musik
Fil(er)
Examensarbete (8.051Mb)
Ljudfil (511.4Mb)
Datum
2013-11-13
Författare
Tammelin, Patrik
Nyckelord
jazzgitarr
harmonisering
modus
ackord
musikteori
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV