Psykosociala följder av säkerhetsutbildningar - En studie av hur butikspersonal uppfattar säkerhetsutbildningars betydelse för den psykosociala arbetsmiljön
Sammanfattning
I och med en påvisad rånstatistik som ökat under de senaste åren blir pressen på butiker
större att skapa säkrare arbetsförhållanden för anställda. Detta görs bland annat genom
utbildningar. Syftet med denna studie är att belysa i vilken mån säkerhetsutbildningar riskerar att
få oönskade bieffekter i form av psykisk ohälsa till följd av den ökade riskmedvetenheten som
utbildningen leder till.
Denna studie belyser hur butikspersonal uppfattar säkerhetsutbildningens
betydelse för den psykosociala arbetsmiljön. För att kunna förklara detta använde jag mig av olika
modeller inom psykosocial arbetsmiljö såsom Hertzbergs motivationsfaktorer samt hygienfaktorer och
krav, kontroll – stödmodellen. Jag använde mig även av teorier kring oro & ångest och trygghet
vilket även blev två centrala begrepp i studien.
Metod: Studien är kvalitativ och metoden som valts inom den är intervjuer. Det ställdes några få
öppna frågor till 5 stycken respondenter som alla arbetar inom samma företag men i olika butiker.
Materialet samlades in genom fältanteckningar då det var ett krav från
respondenterna att intervjuerna skulle ske i butiksmiljön.
Resultat: Studien fann att säkerhetsutbildningen butikspersonalen hade gjort upplevdes som
irrelevant. Utbildningen sågs enligt butiksmedarbetarna mer som en ögonöppnare för säkerhet och att
det är någonting som skall medföra att butiken själva börjar arbeta med säkerhetsfrågor. Istället
ifrågasätts ledningens agerande i detta, då de fortfarande inte har börjat arbeta med
säkerhetsfrågor utan har istället ett tänk om att ”man lär sig av sina
misstag”, vilket oroar medarbetarna eftersom att det är deras hälsa som står på spel.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2013-11-14Författare
Sedeborg, Emil
Nyckelord
säkerhetsutbildning
arbetsmiljö
oro
trygghet
ledning
Språk
swe