Mötet med läkaren i svensk sjukvård - erfarenheter hos invandrade patienter från Mellanöstern
Abstract
Master thesis Program in Medicine. Background: Sweden is a multicultural country. In the Swedish society there are different
attitudes to various professions, including attitudes to physicians. These attitudes are based on
patient’s experiences and preconceptions from the native land and affect him in the medical
encounter. Since the 1970s, wars and conflicts in the Middle East have led to a number of
refugees and immigrants from the Middle East in Sweden. Studies of these patients’
experiences of meeting Swedish doctors in the health service are scarce.
In order to provide better care, there is a need of a deeper understanding of these patients’
views and experiences. The purpose of this study was to explore Middle East patients’
experiences of meeting the Swedish doctor.
Method: 12 outpatients at Angered Local Hospital (ANS) with a background from the Middle
East and various common conditions in internal medicine were interviewed. A semi-structured
interview was used. The questions focused on patients’ experiences from meetings with
Swedish doctors. Interviews were translated and were transcribed verbatim.
A qualitative content analysis was performed which means that the researcher identifies units
of meaning in the text. These units provide the basis for development of categories and
condensation to main themes.
Result: In the analysis, five main themes emerged. (a) Physician's competence in the
consultation. A good doctor is the one that allows patient to be involved in the investigation
and treatment. (b) Discrimination. Informants believe that there is some discrimination
against them on the basis of ethnicity and background. (c) The importance of language in the
meeting. Language skills of the doctor and the patient are factors that determine the meeting's
outcome. (d) The interpreter's role. The interpreters are perceived as those parties in the
meeting that censor what is said and often do not have sufficient knowledge to translate. (f)
Continuity and a holistic view. An irregular contact with physicians creates distrust. The
3
informants appreciated continuity and a holistic approach from the doctor.
Conclusions: Results suggests that immigrant Middle East patients experienced it highly
important that the doctor in Swedish healthcare involve the patient, have an interactive
approach and is capable of creating trust in the patient-doctor relationship. If the patientdoctor
contact and information exchange is disturbed, these patients are at risk to experience
discrimination. Physician’s broad clinical competence and continuity are beneficial factors in
these patient-doctor encounters.
Degree
Student essay
Other description
Populärvetenskaplig sammanfattning
Möte med läkaren i svensk sjukvård – erfarenheter hos invandrade patienter från Mellanöstern
Sverige är ett mångkulturellt land med ett stort antal medborgare med invandrarbakgrund. I
detta mångkulturella samhälle samexisterar många oskrivna sociala normer. Dessa normer
formar attityder till olika yrkesgrupper, bland annat till läkaryrket. Hur invandrare uppfattar
läkarmötet beror på tidigare erfarenheter denne har från sitt hemland men också vilka
kunskaper och uppfattningar läkaren har om patientens kultur, religion och befolkningsgrupp.
I detta möte kan det vara svårt när förväntningar och föreställningar skiljer sig mycket mellan
läkare och patienten.
I vår studie undersökte vi vilka erfarenheter patienter från Mellanöstern har i mötet med
läkaren i svensk sjukvård. Vi intervjuade 12 vanlig förekommande patienter med
invandrarbakgrund vid Angereds Närsjukhus. En semi- strukturerad intervjuguide användes
och de inspelade samtalen översattes och skrevs ut ordagrant. En kvalitativ innehållsanalys
gjordes därefter av utskrifterna.
I analysen identifierades fem huvudteman i patienternas erfarenheter. Ett tema är läkarens
kompetens i mötet där delaktighet i undersökningarna, hänsynsfullt bemötande och tillit
efterfrågas från patienternas sida.
Diskriminering är ett annat tema som framkom i texten men också att patienterna upplevt
särbehandling på grund av etnicitet. Ämnet diskuteras av författarna för att förstå om detta
beror på missförstånd i mötet eller otillräcklig patientinformation som en bidragande orsak till
denna uppfattning.
Andra teman är språkets betydelse för mötet och Tolkens roll och dess bemärkelse och
påverkan på mötet. Helhetsbilden av den svenska läkaren är positiv. En läkare som lyssnar
och bryr sig om sina patienter.
Sammanfattningsvis tyder resultatet på följande: Respekt, hänsynsfullt bemötande, att kunna
delta i undersökning och behandling, tydlig patientinformation och patienträttigheter är det som efterfrågas av patienter från Mellanöstern när de möter läkare i svensk sjukvård.
Collections
Date
2013-11-29Author
Khazaali, Hosein
Keywords
Patient läkare relationer
Etik
Moral
Patientvärdering
Människovärde
Diskriminering i vården
Kontinuitet i vården
Patienter från Mellanöstern
Uppfattning om läkarens kompetens