dc.contributor.author | Hylander, Karin | |
dc.contributor.author | Nilsson, Monica | |
dc.date.accessioned | 2013-11-29T13:35:43Z | |
dc.date.available | 2013-11-29T13:35:43Z | |
dc.date.issued | 2013-11-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/34554 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: I sjuksköterskans roll förväntas det att hon ska kunna kommunicera med patienten på ett
respektfullt sätt. Sjuksköterskan har ett ansvar att tillgodose patientens trygghet inför ett operativt
ingrepp. Målet med det preoperativa samtalet är att informera, undervisa och planera inför det
kirurgiska ingreppet. God kommunikation och ett gott bemötande kan inverka positivt på patientens
tillfrisknande och tillit till vården.
Syfte: Att beskriva det preoperativa mötet mellan sjuksköterska och patient samt dess betydelse vid det
kirurgiska vårdtillfället.
Metod: Arbetet är en litteraturstudie där sökningarna gjordes i databaserna Cinahl och Pubmed som
resulterade i 11 veteskapliga artiklar vilka granskades och analyserades enligt Fribergs modell för
litteraturöversikt.
Resultat: Det preoperativa samtalet har stor betydelse för patienten och sjuksköterskan. Resultatet
innefattar tre teman; kunskapsförmedling, dialog, relation. Kunskapsförmedlingen skall vara
strukturerad och individanpassad och det ska läggas stor vid information angående den planerade
anestesin. Vid det preoperativa mötet skall sjuksköterskan i en dialog kunna förmedla och svara på
patientens frågor. Patientens oro minskas genom ett gott bemötande och att de får känna sig delaktiga i
sin vård. Möjligheten att få skapa en relation mellan sjuksköterska och patient genom kontinuitet ökade
patientens och sjuksköterskans välbefinnande.
Konklusion: För att kunna förbereda patienten inför ett operativt ingrepp är ett gott bemötande och god
kommunikation mellan sjuksköterska och patient av stor vikt för att kunna samarbeta och tillfredsställa
personliga behov. Den preoperativa informationen ska vara strukturerad och individanpassad och
sjuksköterskan ska vara förberedd och ha tid för mötet. På en preoperativ mottagning där olika
professioner är samlade finns möjlighet att tillgodose detta. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | preoperative, patient, nurse, communication, dialog, surgery, anxiety, education, nursing, assesment, nurseled, anesthesia | sv |
dc.title | Preoperativt samtal - en bra grund för patienten och sjuksköterskan | sv |
dc.title.alternative | Preoperatively communication - a good foundation for the patient and the nurse | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |