• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Preoperativt samtal - en bra grund för patienten och sjuksköterskan

Preoperatively communication - a good foundation for the patient and the nurse

Sammanfattning
Bakgrund: I sjuksköterskans roll förväntas det att hon ska kunna kommunicera med patienten på ett respektfullt sätt. Sjuksköterskan har ett ansvar att tillgodose patientens trygghet inför ett operativt ingrepp. Målet med det preoperativa samtalet är att informera, undervisa och planera inför det kirurgiska ingreppet. God kommunikation och ett gott bemötande kan inverka positivt på patientens tillfrisknande och tillit till vården. Syfte: Att beskriva det preoperativa mötet mellan sjuksköterska och patient samt dess betydelse vid det kirurgiska vårdtillfället. Metod: Arbetet är en litteraturstudie där sökningarna gjordes i databaserna Cinahl och Pubmed som resulterade i 11 veteskapliga artiklar vilka granskades och analyserades enligt Fribergs modell för litteraturöversikt. Resultat: Det preoperativa samtalet har stor betydelse för patienten och sjuksköterskan. Resultatet innefattar tre teman; kunskapsförmedling, dialog, relation. Kunskapsförmedlingen skall vara strukturerad och individanpassad och det ska läggas stor vid information angående den planerade anestesin. Vid det preoperativa mötet skall sjuksköterskan i en dialog kunna förmedla och svara på patientens frågor. Patientens oro minskas genom ett gott bemötande och att de får känna sig delaktiga i sin vård. Möjligheten att få skapa en relation mellan sjuksköterska och patient genom kontinuitet ökade patientens och sjuksköterskans välbefinnande. Konklusion: För att kunna förbereda patienten inför ett operativt ingrepp är ett gott bemötande och god kommunikation mellan sjuksköterska och patient av stor vikt för att kunna samarbeta och tillfredsställa personliga behov. Den preoperativa informationen ska vara strukturerad och individanpassad och sjuksköterskan ska vara förberedd och ha tid för mötet. På en preoperativ mottagning där olika professioner är samlade finns möjlighet att tillgodose detta.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/34554
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_34554_1.pdf (203.1Kb)
Datum
2013-11-29
Författare
Hylander, Karin
Nilsson, Monica
Nyckelord
preoperative, patient, nurse, communication, dialog, surgery, anxiety, education, nursing, assesment, nurseled, anesthesia
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV