Show simple item record

dc.contributor.authorAlbrektsson, Carolina
dc.contributor.authorOlsson, Johanna
dc.date.accessioned2013-12-12T15:25:38Z
dc.date.available2013-12-12T15:25:38Z
dc.date.issued2013-12-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34676
dc.description.abstractGlobaliseringen har lett till en allt mer fragmenterad värdekedja och företag söker sig till länder med låga kostnadsstrukturer för att stärka sin konkurrensförmåga på marknaden. Rapporter visar att handeln med Kina ökar och att landet idag är Sveriges största samarbetspartner i Asien. Det som framförallt lockar företag till att göra sina inköp i Kina är de låga priserna samt landets stora produktionskapacitet. För att lyckas med sina affärer i Öst finns det en rad olika hinder som det svenska företaget måste övervinna, däribland det långa geografiska avståndet som resulterar i långa ledtider samt svårigheter med kommunikation och kulturskillnader. Uppsatsens syfte är att studera hur svenska små- och medelstora företag förhåller sig till kvalitet då de väljer leverantör i Kina och hur detta val påverkar inköpsprocessen. En huvudfrågeställning har identifierats enligt följande: Hur resonerar företagen kring kvalitet vid val av leverantör och hur påverkar detta inköpsprocessen? För att besvara denna frågeställning har en studie av tre svenska SMF-företag genomförts. Studien har varit av kvalitativ karaktär och djupintervjuer har genomförts inom området. Vidare har ett deduktivt angreppssätt tagits och referensramen grundar sig på vedertagna teorier kring inköpsprocessen, Quality Management och leverantörsval. De slutsatser som identifierats är att företagen anser att priset är en av de viktigaste aspekterna vid val av leverantör men att en avvägning måste göras i förhållande till kvalitet i form av relationen till leverantörer, produktens egenskaper och tillförlitligheten i leveranser. Valet av leverantör är centralt i inköpsprocessen och en långvarig god relation kan spara både tid och pengar, företagen kan istället fokusera på sin kärnverksamhet och därigenom öka sin konkurrenskraft. Vid ett genomarbetat leverantörsval ökar kvaliteten i processen och företagen kan fokusera på de aktiviteter som tillför kunden värde.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries12/13:17sv
dc.subjectSMF-företag, Inköpsprocess, Leverantörsval, Quality Management, Kvalitetsv
dc.titleLeverantörsval vid inköp från Kina - En kvalitativ studie om svenska mikroföretag och deras resonemang kring kvalitet i leverantörsval samt hur detta påverkar inköpsprocessensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record