• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hemtex strategiska utveckling 2002-2011 - före och efter börsintroduktionen

Sammanfattning
Studiens syfte är att analysera hur Hemtex strategier har utvecklats mellan 2002 och 2011 före, under och efter börsintroduktionen, samt att undersöka om det finns ett samband mellan företagets lönsamhet och den strategiska utvecklingen. I grunden finns, enligt Hemtex tillförordnade (numera ordinarie) VD Peder Larsson, en bra strategi som inte har ändrats så mycket under perioden. Samtidigt har marknaden och intresset för heminredning mestadels varit stort. Trots goda förutsättningar har Hemtex, framförallt efter börsintroduktionen, haft svårt att bedriva en lönsam verksamhet. Studien ger inte bara inblick i Hemtex situation utan utgör också ett exempel på att en marknadsledande position inte automatiskt är lönsam. Analysen behandlar perioderna före, under och efter börsintroduktionen för att tydligt belysa de skillnader som uppstått i företagets strategiska utveckling och tillväxt under perioderna. Som bas har Hemtex årsredovisningar utgjort den empiriska kärnan, dock har inte dessa alltid kunnat förklara varför vissa strategiska val har gjorts och förtydligande av detta fick jag genom en intervju med Larsson (2012). Sammanfattningsvis har strategin inte ändrats särskilt mycket men den har antagit olika former. Det är taktiska och kortsiktiga avvikelser som varit förödande för bolaget och som gjort att strategin inte alltid har följts. Avvikelser kan stundtals vara nödvändiga, men när de blir flera och börjar spreta åt olika håll skapas en obalanserad och osäker organisation som lätt sätts ur kurs. Strategin har också varit bidragande till lönsamheten under delar av perioden men det är också uppenbart att den stundtals inte har varit det. Perioden avslutas 2011 då Peder Larsson blivit tillförordnad VD i syfte att få bolaget på fötter igen. Sättet att göra det på har gått ut på att åter knyta bolaget till den strategiska kärnan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/34801
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_34801_1.pdf (578.6Kb)
Datum
2014-01-13
Författare
Jarnhamn, Maria
Nyckelord
Strategi
Implementering
Strategisk utveckling
Strategins inverkan på lönsamheten
Serie/rapportnr.
Management & Organisation
13:53
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV