• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skriftspråkliga innemiljöer i förskolan Intervjuer och observationer

Abstract
Syfte Syftet med studien är att ta del av några förskollärares tankar om skriftspråk och skriftspråkliga miljöer på förskolan. Det som är av intresse i studien är, om pedagogerna visar engagemang och intresse för skriftspråket i förskolan, dvs. hur de tänker när de ställer i ordning lärandemiljön inne, så att denna ska stimulera barns skriftspråks lära. Tror förskollärarna att lärandemiljön inomhus har betydelse för barns skriftspråks lära? Jag önskar också ta reda på hur förskollärarna skulle vilja att miljön såg ut om de själv fick bestämma. Metod Metoden som användes i studien är kvalitativ. Strukturerade och halvstrukturerade intervju-ande samtal samt observationer har utgjort empiriska redskap. Intervjuerna och observation-erna var tre till antalet, dvs. sammanlagt sex empiriska tillfällen. Resultat Samtliga förskollärare uppfattar att skriftspråksstimulering ska förekomma i förskolan. Pedagogerna uttrycker att skriftspråket ska ingå i den vardagliga pedagogiken på förskolan. De uttrycker att de inte önskar att förskolan ska vara som skolan och med det menar förskollärarna att i förskolan ska barnen få erfarenhet av skriftspråket och i skolan lär de sig skriva och läsa. Observationerna på innemiljön visar på många olika sätt hur förskollärarna arbetar för att stimulera barns skriftspråksinlärning. Det är olika artefakter, bokstäver, dokumentationer av skilda slag, bland andra vad barnen har gjort på förskolan som finns i barnens höjd i den mån det enligt pedagogerna går. Pedagogiska konsekvenser För att förskollärarna i förskolan på bästa sätt ska kunna hjälpa barn med skriftspråket, be-höver de ha en förståelse för barns skriftspråkliga process, eftersom förskolläraren då med-vetet kan ge stöd, ledning och uppmuntran när barnet lär sig om den skriftspråkliga omvärlden (Dahlgren, Gustavsson, Mellgren & Olsson, 1999, sid 116).
URI
http://hdl.handle.net/2077/34829
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
gupea_2077_34829_1.pdf (1.025Mb)
Date
13-12-20
Author
Bjerlemo, Pernilla
Keywords
Skriftspråkliga processer
skriftspråkliga innemiljöer
Series/Report no.
HT13-2920-014
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV