Handledarutbildning. En undersökning om synen på handledarutbildning inom handeln
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka vad handledarna inom handeln har för synpunkter på den handledarutbildning som skolorna erbjudit dem. Jag ska även undersöka om behovet av en handledarutbildning finns och hur stort det är samt att ta reda på hur utbildningen kan göras mer attraktiv så att den lockar fler handledare att genomföra den. Som avslutning är tanken att ta reda på hur utbildningen kan utvecklas så att den är anpassade efter branschen och skolans krav så att bästa utbyte mellan dem uppstår.
Metoden som studiens resultat baseras på är individuella intervjuer av tio handledare i olika butiker i Växjö. Intervjun bestod av tio huvudfrågor med tillhörande följdfrågor. Dessa genomfördes på respektive arbetsplats.
Resultatet i studien visade att få visste att det fanns en handledarutbildning. Den handledare som i min studie hade gått utbildningen, för femton år sedan, hade enbart positiva omdömen att lämna. Samtliga var överens om att behovet av en utbildning fanns och det framkom dessutom en hel del önskemål om hur en anpassad utbildning riktad till handeln borde se ut och innehålla. Samtliga intervjuade handledare i studien svarade likadant när det gällde handledarutbildningens tidpunkt, längd och plats. Dessutom var de överens om att inga aktiviteter behövdes för att locka dem. Handledarna önskade att information om utbildningen borde komma ut tidigt.
Som slutsats till denna studie anser jag att för att lyckas med att få handledare att anmäla sig så ska det inte förekomma några ”lockande” aktiviteter. Den ska bestå av tydlig och enkel information om innehåll, längd, plats, tidpunkt samt en motivering till varför de bör gå den.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-01-28Author
Thun, Dan
Keywords
handledning
handledarutbildning
APL
lärlingsutbildning
Series/Report no.
Kandidatuppsats
VT13-IPS-15 U/V VAL LAU925
Language
swe