• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att lära sig svenska i en flerspråkig förskola. En observationsundersökning av pedagogers språkutvecklande arbete

Sammanfattning
Syftet med denna studie var att undersöka förskollärarnas arbetssätt på flerspråkiga förskolor. Den empiriska studien avsåg att besvara syftet utifrån två frågeställningar som berör frågor om hur förskollärare utformar det fysiska rummet i en flerspråkig miljö och vilka strategier de använder för att främja flerspråkiga barns språkutveckling. Två perspektiv som bäst passade för studien blev dess teoretiska utgångspunkter. Det ena perspektivet är två metaforer som betraktar lärandet utifrån både förvärvande av kunskaper och deltagande. Det andra perspektivet är den sociokulturella teorin om lärande och utveckling. En kvalitativ metod i form av strukturerade observationer användes under totalt en veckas tid på två förskolor i två olika kommuner i Västra Götaland. Andel flerspråkiga barn var 75 %. Resultat visar att det finns många faktorer som påverkar flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan positivt, framförallt organisering av det fysiska rummet inomhus och pedagogernas strategier för att främja språkutvecklingen. Rumsarrangemang, utrustning av lokalerna och tillgång till material skapar förutsättningar för språkanvändning. Beroende på hur lärarna planerade de dagliga aktiviteterna som måltider, fri lek och samlingar fick barn olika möjligheter till att använda och utveckla svenska språket. Genom gruppindelning, stöttning och högläsning, sagoberättande och sång skapades tillfällen för att förstå, prova, höra och tillägna sig språket.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/34990
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_34990_1.pdf (296.8Kb)
Datum
2014-01-28
Författare
Jovanovic, Mladenka
Mirovskaya, Olga
Nyckelord
förskola
flerspråkighet
svenska språket
språkutveckling
lärandemiljö
strategier
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
VT13-IPS-17 U/V ULV LAU925
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV