dc.contributor.author | Bejestam De Nys, Pascao | |
dc.date.accessioned | 2014-02-06T13:14:33Z | |
dc.date.available | 2014-02-06T13:14:33Z | |
dc.date.issued | 2014-02-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35053 | |
dc.description.abstract | Ett flertal titlar som utgivits i Frankrike under 2000-talet vittnar om en litterär kris som växt fram det senaste decenniet. Den här uppsatsen bygger undersökningen på ett urval av ett dussintal nutida kritiska verk med syfte att avgränsa analysen till den debatt som rör litteraturundervisningen i Frankrike. Uppsatsens titel anspelar också på ett arbete uppdelat i två delar: den första delen undersöker och utvärderar det som kritikerna upplever som potentiella hot mot litteraturens nuvarande ställning och fortsatta existens i den franska skolundervisningen. Dessa så kallade hot är indelade i tre kategorier: 1) yttre hot (ekonomiska, kommersiella, politiska och teknologiska), 2) kulturella och sociala förändringar (omvälvningar inom de mediala, sociala, kulturella och utbildningsmässiga områdena) och 3) inre hot (varningssignaler som formulerats utifrån rådande teorier, idéer och metoder inom litteraturvetenskapens och litteraturundervisningens egna områden). Syftet är att diskutera och utvärdera de problem som litteraturundervisningen i Frankrike ställs inför i dag.
Den andra delen byter fokus och undersöker istället vad litteraturundervisningen kan uppnå. Analysen grundar sig på hur kritikerna söker försvara och legitimera litteraturens plats i undervisningen genom att ordna argumenten under litteraturhistoriska kategorier som tidigare har använts för att motivera litteraturens funktion. Syftet är dels att sätta debatten i en historisk kontext, dels att fånga dess aktualitet genom att understryka vikten av en litteraturundervisning som strävar efter att vara social, aktualiserande och berikande. Den efterföljande diskussionen och slutsatsen har som mål att formulera en egen ståndpunkt i debatten samt besvara följande huvudfrågor som utgör stommen i texten: Är litteraturundervisningen hotad i dag? Är det nödvändigt att fortsätta finansiera litteraturundervisningen? Är det berättigat att avsätta tid för litteraturstudier, med tanke på dagens fullspäckade utbildningsprogram? | sv |
dc.language.iso | fra | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL magisteruppsats i franska | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL 2013-87 | sv |
dc.subject | franska | sv |
dc.subject | études litteraires | sv |
dc.subject | le débat contemporain | sv |
dc.title | « La littérature est morte, vive la littérature ! » Le débat contemporain sur la crise des études littéraires | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer | swe |
dc.type.degree | Student essay | |