Show simple item record

dc.contributor.authorRamsten, Anna-Carin
dc.date.accessioned2014-03-19T11:24:24Z
dc.date.available2014-03-19T11:24:24Z
dc.date.issued2014-03-19
dc.identifier.isbn978-91-7346-781-0
dc.identifier.isbn978-91-7346-782-7
dc.identifier.issn0436-1121
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35146
dc.descriptionHousing plays a central role in human life and is a major societal concern. The knowledge, techniques and craftsmanship in the construction industry are constantly developing. New materials are invented, new production methods emerge and new building norms and standards are introduced as the society’s expectations on quality and safety of housing increase. This work studies how the process flow and work situation in one segment of the construction industry were affected by the rapid development in the postwar era. The case study concerns a process industry where light concrete elements were produced for housing. The purpose is to study how knowledge and learning conditions change as new technologies are developed and intro¬duced into the working processes. What skills are, and will be, central to work given the different available technologies? What kind of learning is emerging when a new technology is introduced? The empirical work is based on a field study with participant observations, interviews, video documentation and archival studies. The field work consists of two authentic commissionings of an I&C system and one intensive on-site study of the work. The study is based on socio-cultural and situated perspec¬tives on learning with an interest in the interaction between people and tech¬nology, and in boundary work between communities of practice. The results show that the production of light concrete elements can be described in three technology generations: 1) mechanical appliances (1942), 2) semi-mechanical control panel (1966), and 3) a digital I&C system (1996). During these three generations, the conditions for learning the work and craftsmanship changed. The increasing computerization has transformed the work and made it more text-based. The founder obtains a functional position of power in the factory and the work is characterized by teamwork. Through digitization, the work becomes simultaneously both more abstract and more physical. One aspect of technological development is the emergence of new concepts, and standards built into the tools that contribute to the work processes become more and more text-based and integrated. Manuals and other texts can be seen as reifications of the collective knowledge developed through systematic quality work for many years in the business, but also in the entire construction sector. The commissioning of an I&C system meant limited opportunities for learning because no forum for mutual exchange of knowledge between the different practices was established.sv
dc.description.abstractBostaden har en central roll i människors liv och bostadsbyggande är en viktig samhällsangelägenhet. Under de senaste hundra åren har kunskaper, tekniker och arbetsorganisation i byggindustrin utvecklats. Nya byggmaterial har uppfunnits, nya produktionsmetoder har vuxit fram och nya normer och standarder har införts i takt med att kraven på bostäder förändrats. Syftet med föreliggande avhandling är att belysa hur processarbete i en del av byggnadsämnesindustrin påverkats av denna utveckling under efterkrigstiden. Fallstudien gäller en processindustri där byggelement för bostadsbyggande framställs. Forskningsfrågorna gäller hur arbetets innehåll och form förändras vid teknikutveckling och vilka former av lärande som kan observeras vid teknikbyten och vid möten mellan olika praktikgemenskaper. I fokus för undersökningen finns frågor om hur det arbete som gjutarna utför har förändrats och särskilt vilken betydelse datoriseringen fått för arbetets innehåll och form. Dessutom analyseras hur utveckling av standarder ändrat förutsättningarna för produktionen och därmed för arbetets organisation. Det empiriska arbetet bygger på en fältstudie med deltagande observation, intervjuer, videodokumentation och arkivstudier. Under fältfasen följdes två autentiska driftsättningar av styr- och reglersystem och en intensivstudie av gjutstationens kontrollrum genomfördes. Studien utgår från ett sociokulturellt och situerat perspektiv på lärande med intresse för samspelet mellan människor och teknik och för gränsarbete mellan praktikgemenskaper. Tillverkningen av byggelement kan beskrivas i tre teknikgenerationer: 1) mekaniska redskap (år 1942), 2) halvmekanisk manöverpanel (år 1966), och 3) ett digitalt gjutprogram (år 1996). Under dessa teknikgenerationer har villkoren att lära sig arbetet i gjutstationen förändrats. Den ökande datoriseringen har omvandlat arbetet i grunden genom informatisering och textualisering. Gjutaren erhåller en funktionell maktposition och kontrollrumsarbetet präglas alltmer av lagarbete. Genom digitaliseringen blir arbetet samtidigt både mer abstrakt och mer konkret. En aspekt av teknikutvecklingen är framväxten av nya begrepp och standarder som byggts in i redskapen och bidragit till att arbetsprocesserna blivit alltmer textbaserade och integrerade. Handböcker och andra texter kan sägas reifiera den kollektiva kunskap som utvecklats genom ett systematiskt kvalitetsarbete under många år i företaget men också i sektorn som helhet. Driftsättning av ett digitaliserat härdningsprogram som dokumenterades innebar begränsade möjligheter för lärande i arbetet genom att inget forum för ömsesidigt kunskapsutbyte mellan de olika praktikgemenskaperna etablerades.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesACTAsv
dc.relation.ispartofseries350sv
dc.subjectworkplace learningsv
dc.subjectcommunities of practidesv
dc.subjectboundary objectssv
dc.subjectboundary practicessv
dc.subjectlearning and cultural toolssv
dc.subjectcategorizationsv
dc.subjectstandardizationsv
dc.titleKunskaper som byggde folkhemmet : En fallstudie av förutsättningar för lärande vid teknikskiften inom processindustrinsv
dc.typeText
dc.type.svepDoctoral thesiseng
dc.type.degreeDoctor of Philosophysv
dc.gup.originGöteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakultetenswe
dc.gup.originUniversity of Gothenburg. Faculty of Educationeng
dc.gup.departmentDepartment of Education, Communication and Learning ; Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.gup.price212 kr
dc.gup.defenceplaceOnsdag den 9 april 2014, kl 13.15 CE4 Pedagogen Hus C.sv
dc.gup.defencedate2014-04-09
dc.gup.dissdb-fakultetUF


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record