A dissertation on philosophising women, edited with introduction, translation and commentary
Abstract
The objective of the present study is to produce a reader-friendly edition and
translation of, and commentary and introduction to the dissertation Exercitium
Academicum Mulieres Philosophantes Leviter Adumbrans (Uppsala University 1699).
Any decisions in regard to translating and editing the text have been made with a view
to rendering the text as accessible as possible for the wider public, and presenting a
well thought-through and lucid edition of the original text.
While the commentary is intended to elucidate references, personal names, literary
works, etc. that are found in the dissertation and thereby enhance the understanding of
the text, the purpose of the introduction is to briefly orientate the reader in the context
of dissertational writing in the 17th century, as well as in the context of this specific
dissertation. In achieving these ends, the commentary also contributes on occasion.
Målet med föreliggande studie är att producera en textkritisk utgåva med
introduktion, översättning och kommentar av den latinska dissertationen Exercitium
Academicum Mulieres Philosophantes Leviter Adumbrans (Uppsala Universitet
1699). Grundtanken vid översättning och redigering av texten har varit att göra den
ursprungliga latinska texten så lättillgänglig som möjligt, och producera en klar och
genomtänkt översättning och utgåva. Kommentaren har som syfte att klargöra
sakförhållanden, t.ex. personnamn, referenser och litterära verk, medan
introduktionen syftar till att ge läsaren en översiktlig inblick i det allmänna
dissertationsväsendet, liksom det sammanhang i vilket den för studien till grund
liggande dissertationen kom till. Till att klarlägga sådana omständigheter har även
kommentaren stundtals bidragit.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-02-17Author
Forssberg Malm, Love
Keywords
Latin
Dissertations
critical edition
translation
learned women
commentary
textkritisk utgivning
dissertationer
lärda kvinnor
kommentar
Series/Report no.
SPL kandidatuppsats i latin
SPL 2013-102
Language
eng