Att mötas på arbetsplatsen – En fallstudie om medarbetares medverkan till samarbetsklimatet
Sammanfattning
Syftet är att studera hur medarbetare inom förskolan uppfattar sina egna bidrag till ett bra
samarbetsklimat samt synliggöra faktorer som bidrar till gynnsamma förutsättningar för samarbete
och därmed främjar ändamålsenliga handlingsmönster.
Vilka föreställningar har personalen om hur ett bra samarbetsklimat skapas?
Vilka föreställningar har personalen om hur de själva kan bidra till att förändra klimatet?
Studien utgår från samspelet mellan medlemmar i arbetsgruppen för att öka förståelsen av samarbetes
vikt i kunskapsintensiva verksamheter där medarbetarna är beroende av varandra för att nå målen.
Fokus är på interaktionen mellan medarbetarna men jag har även ett behov av att se bakomliggande
mekanismer som påverkar på olika nivåer bland annat organisation- ledning- medarbetare och tvärtom
då dessa är beroende av varandra för att nå målen. Genom att belysa orsakssammanhang och samband
mellan olika fenomen samt analysera de teorier och begrepp som är relevanta i förhållande till mitt
empiriska material, som består av fokusgrupp, enskilda intervjuer och två mötesobservationer på
arbetsplatsen, synliggörs syftet. Jag har tolkat materialet utifrån en tematisk innehållsanalys och
kom fram till att personalen har vetskap om vad som gynnar klimatet och även använder vissa av de
strategier som finns inom forskningen. Många upplevde att de behöver gemensam utbildning kring
gruppens utveckling och mer kommunikationsmöjligheter för att möjliggöra gemensamma
förhållningssätt som bidrar till
bättre samarbetsklimat.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2014-03-05Författare
Fängvall, Åsa
Nyckelord
Samarbetsklimat
Processer
Organisation
Medarbetare
Ledning
Kompetens
Relationer
Förutsättningar
Samarbete
Språk
swe