Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Ragnar
dc.date.accessioned2014-03-06T11:12:38Z
dc.date.available2014-03-06T11:12:38Z
dc.date.issued2014-03-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35347
dc.description.abstractBakgrund Samhällen genomgår alltid en förändring. Vårt samhälle har förändrats och den intressanta och nödvändiga frågan för skolan är att få kunskap om vad som har förändrats och vilka konsekvenserna är av dessa förändringar. Syfte Syftet med uppsatsen är att belysa och undersöka vilken effekt förändringarna i samhället, med utgångspunkt från postmodernism, inneburit för läraren i den svenska skolan. Teori Det teoretiska perspektivet som valts är postmodernism /postmodernitet. Teoriperspektivet har sin utgångspunkt i teorier om postmodernism med speciell inriktning på postmodernism och skola, enligt den kanadensiske skolforskare Hargreaves (1998) teorier om det postmoderna samhället och läraren. Metod Den kvalitativa metoden har använts. Tre lärare har intervjuats i en halvstrukturerad intervjuform. Intervjuerna har sedan bearbetats och sammanställts. Resultat Lärarna hade i merparten en ytterst svag uppfattning av begreppet postmodernism. Där det fanns en stabil uppfattning ansågs inte postmodernismen ha någon effekt på skolan. Resultatet visar att lärarnas bild av förändringarna i skolan i varierande grad överensstämde med den bild som framkommer via den kanadensiske skolforskaren Hargreaves (1998) teorier av det postmoderna samhället och skola. Resultatet visar att lärarna berördes av postmodernismen inom områden såsom (större krav på) flexibilitet, förändringar och (ökad) förändringstakt, lärarindividualism, och (olika form av) samarbetskulturer.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT13-IPS-23 U/V VAL LAU925sv
dc.subjectpostmodernismensv
dc.subjectpostmodernitetsv
dc.subjectläraresv
dc.subjectförändringsv
dc.titlePostmodernismen. Vilka konsekvenser har den fått för läraren?sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record