• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dusch efter idrotten? En kvalitativ intervjustudie ur ett lärarperspektiv

Abstract
Syfte Syftet var att undersöka hur idrottslärare upplever duschmomentet efter idrottslektionen. Teori I tidigare kursplaner från 1962 och 1969 fanns det tydliga formuleringar om hygien i samband med idrottslektionen. Formuleringarna har förändrats över tid och i dagens styrdokument finns det inget skrivet om att eleverna skall duscha efter idrotten. Trots detta finns duschmomentet kvar i skolan och vi vill därför undersöka hur idrottslärare upplever momentet. Studien har utgått ifrån en fenomenologisk ansats med avsikt att beskriva idrottslärares upplevelser. Grundantagande är att ett fenomen kan upplevas på olika sätt beroende på individ och situation. Metod Fyra kvalitativa intervjuer genomfördes med idrottslärare från fyra olika skolor. Skolorna har elever i år F-5. Intervjuerna var semi-strukturerade och utgick från en påförhand sammansatt intervjuguide. Följdfrågor användes för att öka djup och nyansera informantens svar. Intervjuerna spelades in och transkriberades ordagrant. Transkriberat empiriskt material har sedan analyserats enskilt och tillsammans av författarna, genom systematisk textkondensering enligt Malterud. Resultat Ett flertal gemensamma beröringspunkter identifierades i lärarnas upplevelser av duschmomentet. Att duschmomentet är en komplex fråga framkom under intervjuerna. I stort upplevde informanterna att det fanns stressande inslag kring duschandet efter idrotten, även om upplevelse av stress beskrevs på olika sätt. Det framkom också positiva skildringar kring arbetet med dusch och hygien. Informanterna upplevde duschmomentet som viktigt och verkade inte villiga att ge avkall på det arbetet, trots att momentet kräver mycket tid och kraft. Informanternas upplevelser av duschmomentet, både det positiva och negativa, sammanfattas och presenteras i berättelseform och under tre följande kategorier: att uppleva stress, att sakna förutsättningar och inte räcka till samt att finna balanser och gå vidare.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35373
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_35373_1.pdf (237.7Kb)
Date
2014-03-10
Author
Hamrin, Midde
Hilvenius, Hanna
Keywords
dusch
omklädning
hygien
idrottslärare
Idrott och hälsa
Series/Report no.
Kandidatuppsats
VT13-IPS-25 U/V ULV LAU925
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV