• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ungdomars övergång från skola till arbetsliv. En undersökning av ungdomars förhållande mellan skola och arbetsliv samt ungdomars synpunkter på vägledning i gymnasieskolan och Arbetsförmedlingen

Abstract
Syfte Den här studien syftar till att undersöka faktorer som påverkar ungdomars övergång från skola till arbetsliv. Samt undersöker studien faktorer för ungdomar som har svårt att hitta sitt vägval eller sitt yrkesmål. Förutom detta syftar studien till ungdomars synpunkter på studie- och yrkesvägledning i samhället, nämligen i gymnasieskolan och Arbetsförmedlingen. Även undersöker studien ungdomars behov som har svårt att hitta sitt vägval eller sitt yrkesmål. Teori I studien redovisas faktorer som möjligtvis influerar övergången från skola till arbetsliv utifrån fyra olika aspekter: arbetsmarknaden, den sociologiska aspekten, den socialpsykologiska aspekten och värdering av arbete. I arbetsmarknaden diskuteras behov av arbetsmarknaden och som har förändrat sig en hel del idag. Den sociologiska aspekten handlar om socialgrupp, kön, etnisk bakgrund och den lokala kontexten. Den socialpsykologiska aspekten redovisar etablering av självbild och självförtroende i relation med sociala och personliga faktorer. I värderingen av arbete beskrivs ungdomars ideal arbete som kan avgöra deras yrkesval. Metod Metoden som användes i den här studien var en kvantitativ undersökning i form av en webbenkät. Denna enkät skickades till ungdomar som har gått ut gymnasiet, de flesta är mina gamla elever som har läst japanska på olika gymnasieskolor i Göteborg och i Skövde. Dessutom användes snöbollsmetoden; jag bad deltagarna att fråga deras vän/väninna om han/hon vill delta i denna enkätundersökning. Enkäten skickades till 31 ungdomar och slutligen fick svar från 33 ungdomar. Resultat Studiens resultat visade sig att de fyra aspekterna som redovisas i metoden influerar ungdomars vägval efter gymnasiet: arbetsmarknaden, kön i den sociologiska aspekten, självbild och självförtroende i den socialpsykologiska aspekten, och värdering av arbete. Faktorer för ungdomar som har svårt att hitta sitt val är den mindre arbetsmarknaden, osäkerheten om självbild och självförtroende och lägre värdering av arbete. När det gäller ungdomars synpunkter på vägledningen i gymnasieskolan och Arbetsförmedlingen är de flesta ungdomar otillfredsställda. Ungdomar som har svårt att hitta sitt val önskar att prova olika yrken för att hitta ett passande yrke, samt mer stöd från studie- och yrkesvägledning i gymnasieskolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35374
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_35374_1.pdf (317.7Kb)
Date
2014-03-10
Author
Dubar, Takae
Keywords
ungdomar
ungdomsarbetslöshet
gymnasieskolan
studie- och yrkesvägledning
studie- och yrkesvägledare
Arbetsförmedlingen
vägledning
Series/Report no.
Kandidatuppsats
VT13-IPS-26 U/V VAL LAU925
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV