• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nya i SO-språket. En studie om nyanländas möjligheter för språklärande SO-undervisning

Sammanfattning
Syfte: Syftet med den här studien har varit att undersöka hur nyanlända elevers SO- undervisning på två skolor är organiserad och vilka strategier lärare kan använda för att underlätta kunskaps-och språklärande för de eleverna. Avsikten med studien är att se om lärarnas bild av möjligheter och hinder för språklärandeundervisning stämmer överens med elevernas upplevelse och tolkning av dessa. Som teoretiskt stöd i studien har använts för ämnet relevant forskning och litteratur som bygger på det sociokulturella perspektivet på lärandet, Läroplan 2011:a samt Skolverkets Allmänna råd för utbildning av nyanlända elever. Metod: Intervjuer med 6 lärare och enkäter med 26 nyanlända elever på högstadiet på två skolor. Resultat: Analysen visar en samstämmighet mellan lärarnas och elevernas syn angående språklärandemöjligheter för nyanlända elever i SO-undervisning. Det visar sig att undervisningen av nyanlända elever sker både i förberedelseklassen och i reguljära klasser där eleverna får språkstöd med kunskapsförståelse i SO- ämnen av lärare i svenska som andraspråk. Den språk- och ämneslärande strategi som används mest i undervisningen är språklig stöttning på svenska. Modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmålet som en möjlig språk-och kunskapsutvecklande strategi används inte. Det har visat sig att elevernas möjligheter till varierande interaktiva aktiviteter som främjar språk- och kunskapslärande inom SO-undervisning är begränsade. Elevernas tidigare kunskaper tas i ringa grad till vara och inkluderas i undervisningen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35467
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_35467_1.pdf (244.3Kb)
Datum
2014-03-20
Författare
Kadic, Mujesira
Nyckelord
nyanlända elever
svenska som andraspråk
kartläggning och modersmål
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
HT12-IPS-06 U/V ULV LAU925
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV