Vilket stöd? En kvalitativ studie om speciallärares uppfattningar kring stödet i matematik och svenska
Abstract
Syfte:
Studien hade som syfte att undersöka speciallärares uppfattningar om stödet till elever i behov av stöd i matematik och svenska. Följande frågeställningar belystes:
• Vilken roll har speciallärare i arbetet med elever i behov av stöd i matematik och svenska?
• Vilka faktorer uppfattar speciallärare hindrar eller möjliggör arbetet med stödet?
• Vad uppfattar speciallärare att stöd i matematik och svenska är?
• Hur utformas och organiseras stödet för elever i behov av stöd i matematik och svenska?
Teori:
Den teoretiska utgångspunkten i studien togs i det sociokulturella perspektivet och det kommunikativa relationsinriktade perspektivet där grunden är att lärande sker i samspel med andra och där kommunikation och delaktighet är viktiga komponenter för att lärande och utveckling ska äga rum. Det kompensatoriska perspektivet finns med i studien då resultatet visade att detta perspektiv förekom.
Metod:
För att närma oss speciallärarnas uppfattningar i frågan om hur de anser att stödet, till elever i behov av stöd i matematik och svenska, ser ut valdes en halvstrukturerad (semistrukturerad) kvalitativ intervju. Analys- och tolkningsarbete inspirerades av den fenomenografiska forskningsansatsen och den hermeneutiska förståelse- och tolkningsläran. Fenomenet i studien var det stöd som eleverna behöver för att lära och utvecklas i svenska och matematik. Hermeneutik handlar om förståelse och tolkning av texter såväl talade som skrivna.
Resultat:
Informanterna uppfattade att det förebyggande arbetet var av stor betydelse för att undanröja hinder och minimera risken att en elev hamnar i svårigheter. De förespråkade tidiga insatser för att elever inte ska hamna efter i sin inlärning och då äldre elever ofta känner sig stigmatiserade. De uppfattade att samarbetet och relationen kring och med eleven var viktiga för hur väl stödet föll ut.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2014-03-27Author
Bjerke, Ann
Olsson, Anette
Keywords
stöd
läs- och skrivsvårigheter
matematiksvårigheter
förebyggande arbete
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT13-IPS-02 SLP600
Language
swe