Show simple item record

dc.contributor.authorBjerke, Ann
dc.contributor.authorOlsson, Anette
dc.date.accessioned2014-03-27T11:06:09Z
dc.date.available2014-03-27T11:06:09Z
dc.date.issued2014-03-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35528
dc.description.abstractSyfte: Studien hade som syfte att undersöka speciallärares uppfattningar om stödet till elever i behov av stöd i matematik och svenska. Följande frågeställningar belystes: • Vilken roll har speciallärare i arbetet med elever i behov av stöd i matematik och svenska? • Vilka faktorer uppfattar speciallärare hindrar eller möjliggör arbetet med stödet? • Vad uppfattar speciallärare att stöd i matematik och svenska är? • Hur utformas och organiseras stödet för elever i behov av stöd i matematik och svenska? Teori: Den teoretiska utgångspunkten i studien togs i det sociokulturella perspektivet och det kommunikativa relationsinriktade perspektivet där grunden är att lärande sker i samspel med andra och där kommunikation och delaktighet är viktiga komponenter för att lärande och utveckling ska äga rum. Det kompensatoriska perspektivet finns med i studien då resultatet visade att detta perspektiv förekom. Metod: För att närma oss speciallärarnas uppfattningar i frågan om hur de anser att stödet, till elever i behov av stöd i matematik och svenska, ser ut valdes en halvstrukturerad (semistrukturerad) kvalitativ intervju. Analys- och tolkningsarbete inspirerades av den fenomenografiska forskningsansatsen och den hermeneutiska förståelse- och tolkningsläran. Fenomenet i studien var det stöd som eleverna behöver för att lära och utvecklas i svenska och matematik. Hermeneutik handlar om förståelse och tolkning av texter såväl talade som skrivna. Resultat: Informanterna uppfattade att det förebyggande arbetet var av stor betydelse för att undanröja hinder och minimera risken att en elev hamnar i svårigheter. De förespråkade tidiga insatser för att elever inte ska hamna efter i sin inlärning och då äldre elever ofta känner sig stigmatiserade. De uppfattade att samarbetet och relationen kring och med eleven var viktiga för hur väl stödet föll ut.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT13-IPS-02 SLP600sv
dc.subjectstödsv
dc.subjectläs- och skrivsvårighetersv
dc.subjectmatematiksvårighetersv
dc.subjectförebyggande arbetesv
dc.titleVilket stöd? En kvalitativ studie om speciallärares uppfattningar kring stödet i matematik och svenskasv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record