dc.contributor.author | Bjerke, Ann | |
dc.contributor.author | Olsson, Anette | |
dc.date.accessioned | 2014-03-27T11:06:09Z | |
dc.date.available | 2014-03-27T11:06:09Z | |
dc.date.issued | 2014-03-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35528 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Studien hade som syfte att undersöka speciallärares uppfattningar om stödet till elever i behov av stöd i matematik och svenska. Följande frågeställningar belystes:
• Vilken roll har speciallärare i arbetet med elever i behov av stöd i matematik och svenska?
• Vilka faktorer uppfattar speciallärare hindrar eller möjliggör arbetet med stödet?
• Vad uppfattar speciallärare att stöd i matematik och svenska är?
• Hur utformas och organiseras stödet för elever i behov av stöd i matematik och svenska?
Teori:
Den teoretiska utgångspunkten i studien togs i det sociokulturella perspektivet och det kommunikativa relationsinriktade perspektivet där grunden är att lärande sker i samspel med andra och där kommunikation och delaktighet är viktiga komponenter för att lärande och utveckling ska äga rum. Det kompensatoriska perspektivet finns med i studien då resultatet visade att detta perspektiv förekom.
Metod:
För att närma oss speciallärarnas uppfattningar i frågan om hur de anser att stödet, till elever i behov av stöd i matematik och svenska, ser ut valdes en halvstrukturerad (semistrukturerad) kvalitativ intervju. Analys- och tolkningsarbete inspirerades av den fenomenografiska forskningsansatsen och den hermeneutiska förståelse- och tolkningsläran. Fenomenet i studien var det stöd som eleverna behöver för att lära och utvecklas i svenska och matematik. Hermeneutik handlar om förståelse och tolkning av texter såväl talade som skrivna.
Resultat:
Informanterna uppfattade att det förebyggande arbetet var av stor betydelse för att undanröja hinder och minimera risken att en elev hamnar i svårigheter. De förespråkade tidiga insatser för att elever inte ska hamna efter i sin inlärning och då äldre elever ofta känner sig stigmatiserade. De uppfattade att samarbetet och relationen kring och med eleven var viktiga för hur väl stödet föll ut. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT13-IPS-02 SLP600 | sv |
dc.subject | stöd | sv |
dc.subject | läs- och skrivsvårigheter | sv |
dc.subject | matematiksvårigheter | sv |
dc.subject | förebyggande arbete | sv |
dc.title | Vilket stöd? En kvalitativ studie om speciallärares uppfattningar kring stödet i matematik och svenska | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |