"Då känner jag mig trygg.." En uppföljning av estetelevers trygghetskänsla
Abstract
Syfte
Det här arbetet fokuserar på ett antal studerande på ett musikestetiskt gymnasieprogram och
syftar till fristående uppföljning av en separat enkätstudie vars resultat uppgetts visa på en
oväntad otrygghetskänsla bland eleverna på skolan.
Frågeställning
- Hur definierar en grupp elever begreppet ”trygghet i skolan”?
- Anser de sig i nuläget omfattas av sådan trygghet?
- Kan nödvändiga arbetssätt för inriktningen såsom prestation inför andra vid konserter
m.m., påverka elevernas trygghetsupplevelse?
Ett antal underliggande frågeställningar har utifrån ovanstående utgjort riktlinje i
konstruktionen av enkätfrågor. Samlade i ett antal kluster under lämpliga rubriker,
återkommer dessa klusterfrågor i diskussionsdelen i avslutningen av rapporten.
Metod
Jag har valt att använda mig av litteratur samt en anonym elevenkät med en kombination av
kvantitativ och kvalitativ inriktning med efterföljande analys, som metod i min undersökning.
De flesta av enkätfrågorna fick en hög grad av standardisering medan möjlighet till öppna
svar gavs i några fall.
Resultat
Eleverna verkar idag i allmänhet uppfatta sig såväl fysiskt som psykiskt trygga i skolan.
Däremot menar ganska många att de upplevt otrygghet vid sporadiska tillfällen.
Deras beskrivningar av begreppet ”trygghet i skolan”, ger intrycket av att huvudsakligen avse
psykisk trygghet och uttrycker ett antal grundbehov med betydelse för att kunna känna sådan.
Dessa verkar förekomma i fyra olika kategorier:
- Relationer med kompisar/lärare m.m.
- Acceptans/Respekt från omgivningen
- Självsäkerhet
- Positiv känsla i allmänhet
Utöver detta tycks studien, avseende nödvändiga arbetsmetoder, ha synliggjort skillnader i
fråga om självupplevda prestationskrav i framförallt ett genusperspektiv. Här förefaller
kvinnor i högre grad än män, uppfatta sig som utsatta i den undersökta gruppen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-03-31Author
Jansson, Ola
Keywords
Otrygghet
Prestation
Musik
Genus
Sociokulturellt perspektiv
Series/Report no.
Kandidatuppsats
HT13 IPS20 LAU925
Language
swe