• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Då känner jag mig trygg.." En uppföljning av estetelevers trygghetskänsla

Abstract
Syfte Det här arbetet fokuserar på ett antal studerande på ett musikestetiskt gymnasieprogram och syftar till fristående uppföljning av en separat enkätstudie vars resultat uppgetts visa på en oväntad otrygghetskänsla bland eleverna på skolan. Frågeställning - Hur definierar en grupp elever begreppet ”trygghet i skolan”? - Anser de sig i nuläget omfattas av sådan trygghet? - Kan nödvändiga arbetssätt för inriktningen såsom prestation inför andra vid konserter m.m., påverka elevernas trygghetsupplevelse? Ett antal underliggande frågeställningar har utifrån ovanstående utgjort riktlinje i konstruktionen av enkätfrågor. Samlade i ett antal kluster under lämpliga rubriker, återkommer dessa klusterfrågor i diskussionsdelen i avslutningen av rapporten. Metod Jag har valt att använda mig av litteratur samt en anonym elevenkät med en kombination av kvantitativ och kvalitativ inriktning med efterföljande analys, som metod i min undersökning. De flesta av enkätfrågorna fick en hög grad av standardisering medan möjlighet till öppna svar gavs i några fall. Resultat Eleverna verkar idag i allmänhet uppfatta sig såväl fysiskt som psykiskt trygga i skolan. Däremot menar ganska många att de upplevt otrygghet vid sporadiska tillfällen. Deras beskrivningar av begreppet ”trygghet i skolan”, ger intrycket av att huvudsakligen avse psykisk trygghet och uttrycker ett antal grundbehov med betydelse för att kunna känna sådan. Dessa verkar förekomma i fyra olika kategorier: - Relationer med kompisar/lärare m.m. - Acceptans/Respekt från omgivningen - Självsäkerhet - Positiv känsla i allmänhet Utöver detta tycks studien, avseende nödvändiga arbetsmetoder, ha synliggjort skillnader i fråga om självupplevda prestationskrav i framförallt ett genusperspektiv. Här förefaller kvinnor i högre grad än män, uppfatta sig som utsatta i den undersökta gruppen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35546
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
Kandidatuppsats (2.592Mb)
Date
2014-03-31
Author
Jansson, Ola
Keywords
Otrygghet
Prestation
Musik
Genus
Sociokulturellt perspektiv
Series/Report no.
Kandidatuppsats
HT13 IPS20 LAU925
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV