Show simple item record

dc.contributor.authorJansson, Ola
dc.date.accessioned2014-03-31T06:57:01Z
dc.date.available2014-03-31T06:57:01Z
dc.date.issued2014-03-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35546
dc.description.abstractSyfte Det här arbetet fokuserar på ett antal studerande på ett musikestetiskt gymnasieprogram och syftar till fristående uppföljning av en separat enkätstudie vars resultat uppgetts visa på en oväntad otrygghetskänsla bland eleverna på skolan. Frågeställning - Hur definierar en grupp elever begreppet ”trygghet i skolan”? - Anser de sig i nuläget omfattas av sådan trygghet? - Kan nödvändiga arbetssätt för inriktningen såsom prestation inför andra vid konserter m.m., påverka elevernas trygghetsupplevelse? Ett antal underliggande frågeställningar har utifrån ovanstående utgjort riktlinje i konstruktionen av enkätfrågor. Samlade i ett antal kluster under lämpliga rubriker, återkommer dessa klusterfrågor i diskussionsdelen i avslutningen av rapporten. Metod Jag har valt att använda mig av litteratur samt en anonym elevenkät med en kombination av kvantitativ och kvalitativ inriktning med efterföljande analys, som metod i min undersökning. De flesta av enkätfrågorna fick en hög grad av standardisering medan möjlighet till öppna svar gavs i några fall. Resultat Eleverna verkar idag i allmänhet uppfatta sig såväl fysiskt som psykiskt trygga i skolan. Däremot menar ganska många att de upplevt otrygghet vid sporadiska tillfällen. Deras beskrivningar av begreppet ”trygghet i skolan”, ger intrycket av att huvudsakligen avse psykisk trygghet och uttrycker ett antal grundbehov med betydelse för att kunna känna sådan. Dessa verkar förekomma i fyra olika kategorier: - Relationer med kompisar/lärare m.m. - Acceptans/Respekt från omgivningen - Självsäkerhet - Positiv känsla i allmänhet Utöver detta tycks studien, avseende nödvändiga arbetsmetoder, ha synliggjort skillnader i fråga om självupplevda prestationskrav i framförallt ett genusperspektiv. Här förefaller kvinnor i högre grad än män, uppfatta sig som utsatta i den undersökta gruppen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT13 IPS20 LAU925sv
dc.subjectOtrygghetsv
dc.subjectPrestationsv
dc.subjectMusiksv
dc.subjectGenussv
dc.subjectSociokulturellt perspektivsv
dc.title"Då känner jag mig trygg.." En uppföljning av estetelevers trygghetskänslasv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record