Betydelsen av pedagogens bemötande och förhållningssätt för tysta och försiktiga barns utveckling i förskolan. En litteraturstudie.
Abstract
Bakgrund
Jag har i mitt yrke som förskollärare sett att det finns stora skillnader på förskolor hur pedagoger bemöter och förhåller sig till barn. I denna uppsats ville jag studera vad hos pedagoger som påverkar att alla barn ska få en utvecklande och lärande miljö utifrån deras olika behov. Jag valde att särskilt inrikta mig på de tysta och tillbakadragna barnen i förskolan för de är en grupp som jag anser att de inte uppmärksammas tillräckligt, vare sig i litteraturen eller i praktiken.
Syfte
Syfte med denna studie är att undersöka vad vald litteratur säger om betydelsen av pedagogers bemötande och förhållningssätt för de tysta och försiktiga barnens utveckling i förskolan.
Resultat
Denna studie visar att pedagogens förhållningssätt och bemötande har stor betydelse för de tysta och tillbakadragna barnens möjlighet till delaktighet och utvecklande av social kompetens. Genom att personlen har kunskap och förståelse för tysta och tillbakadragna barns beteende, kan man uppmärksamma när de behöver stöd vilket ger större möjlighet till lärande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-03-31Author
Wahlberg, Elisabeth
Keywords
bemötande
förhållningssätt
delaktighet
tysta barn
försiktiga barn
Series/Report no.
Kandidatuppsats
HT13 IPS03 PDGX62