• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Betydelsen av pedagogens bemötande och förhållningssätt för tysta och försiktiga barns utveckling i förskolan. En litteraturstudie.

Sammanfattning
Bakgrund Jag har i mitt yrke som förskollärare sett att det finns stora skillnader på förskolor hur pedagoger bemöter och förhåller sig till barn. I denna uppsats ville jag studera vad hos pedagoger som påverkar att alla barn ska få en utvecklande och lärande miljö utifrån deras olika behov. Jag valde att särskilt inrikta mig på de tysta och tillbakadragna barnen i förskolan för de är en grupp som jag anser att de inte uppmärksammas tillräckligt, vare sig i litteraturen eller i praktiken. Syfte Syfte med denna studie är att undersöka vad vald litteratur säger om betydelsen av pedagogers bemötande och förhållningssätt för de tysta och försiktiga barnens utveckling i förskolan. Resultat Denna studie visar att pedagogens förhållningssätt och bemötande har stor betydelse för de tysta och tillbakadragna barnens möjlighet till delaktighet och utvecklande av social kompetens. Genom att personlen har kunskap och förståelse för tysta och tillbakadragna barns beteende, kan man uppmärksamma när de behöver stöd vilket ger större möjlighet till lärande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35556
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_35556_1.pdf (195.4Kb)
Datum
2014-03-31
Författare
Wahlberg, Elisabeth
Nyckelord
bemötande
förhållningssätt
delaktighet
tysta barn
försiktiga barn
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
HT13 IPS03 PDGX62
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV