• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formativ bedömning. Hur lärare i slöjd och idrott förhåller sig

Sammanfattning
Syfte Syftet med denna studie var att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt ett formativt arbetssätt används bland lärare i idrott/hälsa och slöjd. I undersökningen har vi lyft fram hur lärarna arbetar med att tydliggöra målen för eleverna. I studien har vi även undersökt hur dagens pedagoger tänker kring begreppet formativ bedömning. Metod Vi använde oss av en kvalitativ metod två fokusgruppintervjuer och tre enskilda intervjuer i ämnet formativ bedömning. Dessa gjordes på en friskola och i tre kommunala skolor. De intervjuade har inriktning mot grundskolan. De är lärare i idrott/hälsa och textilslöjd/trä- och metallslöjd. Totalt intervjuades nio lärare varav fem var kvinnor och fyra män. Resultat Begreppet formativ bedömning är fortfarande förhållandevis nytt men studien visar att många lärare redan arbetar formativt utan att reflektera över det. Det är framförallt efter den nya läroplanen (Lgr11) som gjort att man tänker mer på när man använder ett formativt arbetssätt. Samtliga lärare är överens om att begreppet formativ bedömning handlar om att hjälpa eleven framåt i sin utveckling, samt att medvetandegöra eleverna så att de på ett enkelt sätt kan nå målen. De känner samtliga att det är mer tidskrävande än att göra summativa bedömningar men ges rätt förutsättningar så kan man genomföra arbetssättet med högre kvalitet och måluppfyllelse. Ett slutresultat som kom fram i båda intervjugrupperna var att samtliga lärare var ense om att det är viktigt att tydliggöra kunskapskraven och bryta ned dem till elevernas nivå. Att man bör ta en sak i taget därför att eleverna orkar inte ta in mer åt gången. Samtliga lärare höll också med om att det är mer struktur i den nya läroplanen (Lgr 11). Lärarna har lättare att förstå och tolka kunskapskraven. Detta kräver också att man som lärare i skolan måste bli bättre och tydligare på att prata mål med eleverna. Alla har även uttryckt att de vill att man skapar olika nätverk tillsammans med andra skolor och diskuterar i ämnesgrupper. De önskar arbeta med formativ bedömning lokalt. För utveckling av ämnet måste man få stöd av varandra och kunna ta och ge konstruktiv kritik
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35566
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_35566_1.pdf (434.0Kb)
Datum
2014-03-31
Författare
Canpinar, Hülya
Rydell, Martin
Nyckelord
formativ bedömning
idrott och hälsa
slöjd
bedömning för lärande
lärande
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
HT13 IPS14 LAU925
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV