Show simple item record

dc.contributor.authorJunehagen Sand, Susanne
dc.date.accessioned2014-04-01T09:43:11Z
dc.date.available2014-04-01T09:43:11Z
dc.date.issued2014-04-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35576
dc.description.abstractSyfte: Det övergripande syftet är att identifiera de diskurser som framträder i handlingsplaner för barn i behov av särskilt stöd. Syftet är vidare att analysera de diskurser som skapas då pedagogerna tolkar sitt uppdrag. Teori och metod: Undersökningens teoretiska och metodologiska utgångspunkter är användandet av en socialkonstruktionistisk utgångspunkt då diskursanalys grundas på en konstruktionistisk syn på de språk(tal)handlingar som framträder i text. Har inspirerats och tagit stöd av Laclau och Mouffes diskursteori. Resultat: Resultatet visar på två övergripande diskurser och de är svårighetsdiskursen och behovsdiskursen. Sedan följer anpassningsdiskursen där olika handlingar erbjuds barnet. Avslutningsvis presenteras nodalpunkten, verksamheten.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT13-IPS-10 SPP600sv
dc.subjectbarn i behov av särskilt stödsv
dc.subjecthandlingsplansv
dc.subjectdiskurs och maktsv
dc.titleHandlingsplaner - en plan med handlingar. En diskursanalyssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record