Handlingsplaner - en plan med handlingar. En diskursanalys
Sammanfattning
Syfte:
Det övergripande syftet är att identifiera de diskurser som framträder i handlingsplaner för barn i behov av särskilt stöd. Syftet är vidare att analysera de diskurser som skapas då pedagogerna tolkar sitt uppdrag.
Teori och metod:
Undersökningens teoretiska och metodologiska utgångspunkter är användandet av en socialkonstruktionistisk utgångspunkt då diskursanalys grundas på en konstruktionistisk syn på de språk(tal)handlingar som framträder i text. Har inspirerats och tagit stöd av Laclau och Mouffes diskursteori.
Resultat:
Resultatet visar på två övergripande diskurser och de är svårighetsdiskursen och behovsdiskursen. Sedan följer anpassningsdiskursen där olika handlingar erbjuds barnet. Avslutningsvis presenteras nodalpunkten, verksamheten.
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014-04-01Författare
Junehagen Sand, Susanne
Nyckelord
barn i behov av särskilt stöd
handlingsplan
diskurs och makt
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
VT13-IPS-10 SPP600
Språk
swe