dc.contributor.author | Junehagen Sand, Susanne | |
dc.date.accessioned | 2014-04-01T09:43:11Z | |
dc.date.available | 2014-04-01T09:43:11Z | |
dc.date.issued | 2014-04-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35576 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Det övergripande syftet är att identifiera de diskurser som framträder i handlingsplaner för barn i behov av särskilt stöd. Syftet är vidare att analysera de diskurser som skapas då pedagogerna tolkar sitt uppdrag.
Teori och metod:
Undersökningens teoretiska och metodologiska utgångspunkter är användandet av en socialkonstruktionistisk utgångspunkt då diskursanalys grundas på en konstruktionistisk syn på de språk(tal)handlingar som framträder i text. Har inspirerats och tagit stöd av Laclau och Mouffes diskursteori.
Resultat:
Resultatet visar på två övergripande diskurser och de är svårighetsdiskursen och behovsdiskursen. Sedan följer anpassningsdiskursen där olika handlingar erbjuds barnet. Avslutningsvis presenteras nodalpunkten, verksamheten. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT13-IPS-10 SPP600 | sv |
dc.subject | barn i behov av särskilt stöd | sv |
dc.subject | handlingsplan | sv |
dc.subject | diskurs och makt | sv |
dc.title | Handlingsplaner - en plan med handlingar. En diskursanalys | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |