• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Jag kände det själv, att jag inte var så duktig". En fenomenologisk studie om hur elevers läs- och skrivsvårigheter kan ha påverkat deras självbild och identitet

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för vilka skolerfarenheter fem ele-ver med dyslexidiagnos i årskurs 6 har, samt vilken betydelse deras läs- och skrivsvårigheter har för elevernas självbild och identitet. Studien belyser också ett framtidsperspektiv. Vilka tankar har eleverna inför den kommande högstadieperioden? De problemfrågor studien försöker besvara är: o Vilka skolerfarenheter har eleverna? o Hur visar elevernas utsagor att deras självbild och identitet såg ut under låg- och mellanstadiet? o Hur ser sambandet ut mellan elevernas skolerfarenheter och självbild och identitet ut? o Vad innebär en dyslexi-diagnos för eleverna och vilken betydelse har den för elevernas självbild och identitet? o Hur ser eleverna på sin framtida högstadieperiod? Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är den symboliska interaktionismen, vilken hjälper oss att förstå skeenden i den sociala verkligheten. Att interagera med språk innebär både det verbala som det icke verbala språket. Orden blir till symboler som får sin betydelse utifrån hur människan har definierat situationen. Tänkandet ses som cirkulärt. Studiens teoretiska utgångspunkt innefattar också stigmatiseringsteorin. Stigmatiseringsteorin innebär att människor som faller utanför ramen av rådande normer i samhället uppfattas som avvikande. Stigmatisering ska ses som en process som sker generellt i alla samhällen där det finns identifikationsnormer. Metod: Studiens fenomenologiska ansats tar sin utgångspunkt i livsvärldsbegreppet. Att utgå från den fenomenologiska ansatsen innebär att försöka sätta sig in i en annan människas livsvärld och ta del av hennes erfarenheter och upplevelser. Studien baseras på kvalitativa forskningsintervjuer som sedan har tolkats hermeneutiskt. Vid genomförandet av studien har kvalitativa intervjuer använts. Intervjufrågorna har varit öppna med följdfrågor och ställda ur en narrativ diskurs. Narrativa intervjuer fokuserar på de historier som intervjupersonerna berättar (Kvale & Brinkmann, 2009). Resultat: Av elevernas upplevelser har det framgått att på grund av tidiga misslyckanden i läs- och skrivsituationer samt genom jämförelser med jämnåriga klasskamraters läs- och skrivförmågor har deras självbild och identitet påverkats negativt. Det har blivit synligt genom elevernas agerande. Tre av eleverna kan beskriva det utanförskap och stigmatisering som de har känt under de första åren i skolan på grund av deras läs- och skrivsvårigheter. Eleverna har skilda upplevelser av dyslexidiagnosen och vilken betydelse den har för deras självbild och identitet. Utvecklingen av elevernas självbild och identitet har varit olika för eleverna.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35584
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_35584_1.pdf (340.7Kb)
Date
2014-04-03
Author
Rubesved Sandquist, Mathilda
Keywords
specialpedagogik
dyslexi
självbild
identitet
livsvärld
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT13-IPS-11 SPP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV