• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Röster från handledning. Ett redskap för verksamhetsutveckling

Abstract
Syfte Syftet med studien är att med grund i en livsvärldsansats beskriva hur tre förskolelärare i ett arbetslag upplever specialpedagogisk handledning. Den kvalitativa ansatsen avser att besvara vilka arbetssätt och situationer pedagogerna förändrar i anslutning till handledningen och hur arbetssituationen för arbetslaget utvecklas. Metod I studien genomfördes observationer vid tre handledningstillfällen ledda av en specialpedagog. Två gruppintervjuer skedde av arbetslaget i anslutning till det första och tredje handledningstillfället. Efter andra handledningstillfället intervjuades förskollärarna enskilt. Studien var regionaliserad till förskollärarnas livsvärld i förskolan och därmed begränsas undersökningen till att studera de tre förskollärarna. Resultat Resultatet i studien visade att förskollärarna i samband med den specialpedagogiska handledningen förbättrade sitt samarbete i arbetslaget. Informanterna upplevde att det var lättare att be varandra om hjälp och i resultatet skildrades hur arbetslaget kände en större vi-känsla. Det framkom även att informanterna kände sig mer positiva och glada i anslutning till handledning. Förändring i verksamheten visade sig i att förskollärarna ändrade på sitt arbetsmönster vid den dagliga samlingen. En av pedagogerna var alltid på plats i rummet innan samlingen startade och visade barnen till sina platser. Trots att studien var gjord under en begränsad tid och med marginella resurser kan resultatet tolkas som att specialpedagogisk handledning påverkade förskollärarna positivt och det gynnar barn i behov av stöd.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35585
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_35585_1.pdf (192.2Kb)
Date
2014-04-03
Author
Hyltén-Cavallius, Liv
Keywords
förskola
verksamhetsutveckling
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT13-IPS-12 SPP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV