• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Vad tror ni kommer att hända i nästa kapitel?" En kvalitativ studie i hur inkluderande processer framträder i klassrummet

Sammanfattning
Syfte: Det som jag i denna studie definierar som inkludering är att undersöka om en specifik verksamhet är anpassad till alla elever, och om det därigenom återfinns mönster som då framträder. Studiens syfte är att fokusera på alla elever i klassrums struktur för att därigenom kunna se vad som framträder i den dagliga gemensamma undervisningen. Det som dessutom studerades var interaktion i skolmiljön d.v.s. kommunikationen och samspelet elever-elever, elever-lärare och lärare-elever. Syftet med studien är att beskriva och undersöka hur dessa processer framträder i klassrumsrummet genom att studera det som synliggörs i den dagliga verksamheten och tydliggöra vilka processer det handlar det om. Teori: Studien inleds med en introduktion av inkludering i internationella och nationella styrdokument och därefter en presentation av det specialpedagogiska perspektivet. De teoretiska utgångspunkterna som lyfts fram är sociokulturellt perspektiv, relationellt- och dilemma perspektivet. Under rubriken tidigare forskning tas några exempel upp som kan kopplas samman med inkluderingsprocesser till studiens redogörelse. Metod: Den här studien utgår från en kvalitativ undersökning baserad på deltagande observationer. Forskningsansatsen i studien utgick från etnografi som ansats, för att därigenom studera de inkluderande processerna i en vald verksamhet på klassrumsnivå. Utifrån analysens resultat utfördes intervjuer av elever och pedagoger med utgångspunkt från definierade intervjufrågor. En dokumentanalys genomfördes av skolans styrdokument. I studien används dokumenten som analyserades främst som bakgrundsinformation. Resultat: Övergripande visar resultatet att både interaktion och struktur bidrar till inkluderande processer. Studien visar att läraren har arbetat upp ett förtroende hos sina elever där delaktighet har varit ett essentiellt begrepp. Eleverna involveras i skolarbetet och studerar i samarbete med sina klasskamrater och är därmed en del av de inkluderande läroprocesserna. Läraren ger eleverna utrymme för att diskutera och därmed känner eleverna sig inkluderade i lektionsinnehållet. Det som framkommit i min studie är att det som försvårar de inkluderande processerna är de fasta schemalagda lektionerna som måste börja en viss tid och avslutas efter 45 minuter.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35618
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_35618_1.pdf (249.2Kb)
Datum
2014-04-10
Författare
Nejman Tsarfati, Jannike
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
VT13-IPS-28 SPP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV