• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att läsa matematik - det handlar om kontexten

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka och belysa relationen mellan läsförmåga och förmågan att lösa uppgifter i matematisk problemlösning. Centrala frågor: Vilket samband finns mellan läsförståelse och elevernas möjlighet att lyckas i problemlösning med matematiskt kontextualiserade problem? På vilket sätt kan förståelsen av ord- och begrepp i vardagen, som i en matematisk kontext får en annan eller utvidgad betydelse, påverka elevernas problemlösningsförmåga? Kan man se likheter och skillnader i resultat mellan matematiskt kontextualiserade problem och motsvarande problem i matematiskt kontextlösa uppgifter? Vilket samband finns mellan läsförståelse och elevernas möjligheter att lyckas med aritmetiska, kontextlösa uppgifter? Teori: Formulering av forskningsfrågor och analys av resultat utgår från en socialkonstruktivistisk och sociokulturell förståelse. Studien bygger på kvantitativ metod som analyserats med hjälp av statistiska grundteorier. Metod: Metoden i undersökningen är kvantitativ. Undersökningsinstrumenten är tre tester. Test av läsförståelse, test av begreppsförståelse och aritmetisk förmåga i en matematisk kontext och test av aritmetisk förmåga med kontextlösa uppgifter. Testerna har använts för att generera data som legat till grund för analys av forskningsfrågorna. Resultat: Resultaten visar ett samband mellan läsförståelse och ord- och begreppsförståelse i en matematisk kontext. Sambandet mellan läsförståelse och aritmetisk förmåga är däremot svagt. Elever behöver god läsförståelse och förmåga att förstå betydelsen av vardagligt språk i en matematisk kontext för att lyckas med problemlösning. Resultaten visar att elever ur alla kategorier, goda läsare, mellangoda läsare och svaga läsare, har svårigheter med ord- och begreppsförståelsen i matematisk kontext.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35635
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_35635_1.pdf (510.6Kb)
Date
2014-04-14
Author
Arvidsson, Ewa
Widén, Marga
Keywords
läsförståelse
läsförståelse i matematisk kontext
ord- och begreppsförståelse
ord- och begreppsförståelse i matematisk kontext
vardagsspråk
problemlösning
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT13-IPS-12 SLP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV