• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att läsa matematik - det handlar om kontexten

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att undersöka och belysa relationen mellan läsförmåga och förmågan att lösa uppgifter i matematisk problemlösning. Centrala frågor: Vilket samband finns mellan läsförståelse och elevernas möjlighet att lyckas i problemlösning med matematiskt kontextualiserade problem? På vilket sätt kan förståelsen av ord- och begrepp i vardagen, som i en matematisk kontext får en annan eller utvidgad betydelse, påverka elevernas problemlösningsförmåga? Kan man se likheter och skillnader i resultat mellan matematiskt kontextualiserade problem och motsvarande problem i matematiskt kontextlösa uppgifter? Vilket samband finns mellan läsförståelse och elevernas möjligheter att lyckas med aritmetiska, kontextlösa uppgifter? Teori: Formulering av forskningsfrågor och analys av resultat utgår från en socialkonstruktivistisk och sociokulturell förståelse. Studien bygger på kvantitativ metod som analyserats med hjälp av statistiska grundteorier. Metod: Metoden i undersökningen är kvantitativ. Undersökningsinstrumenten är tre tester. Test av läsförståelse, test av begreppsförståelse och aritmetisk förmåga i en matematisk kontext och test av aritmetisk förmåga med kontextlösa uppgifter. Testerna har använts för att generera data som legat till grund för analys av forskningsfrågorna. Resultat: Resultaten visar ett samband mellan läsförståelse och ord- och begreppsförståelse i en matematisk kontext. Sambandet mellan läsförståelse och aritmetisk förmåga är däremot svagt. Elever behöver god läsförståelse och förmåga att förstå betydelsen av vardagligt språk i en matematisk kontext för att lyckas med problemlösning. Resultaten visar att elever ur alla kategorier, goda läsare, mellangoda läsare och svaga läsare, har svårigheter med ord- och begreppsförståelsen i matematisk kontext.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35635
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_35635_1.pdf (510.6Kb)
Datum
2014-04-14
Författare
Arvidsson, Ewa
Widén, Marga
Nyckelord
läsförståelse
läsförståelse i matematisk kontext
ord- och begreppsförståelse
ord- och begreppsförståelse i matematisk kontext
vardagsspråk
problemlösning
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
VT13-IPS-12 SLP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV