Show simple item record

dc.contributor.authorRydenvald, Marie
dc.contributor.editorTingsell, Sofia
dc.contributor.editorJohansson Kokkinakis, Sofie
dc.date.accessioned2014-04-23T11:53:09Z
dc.date.available2014-04-23T11:53:09Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn1403-1353
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35684
dc.descriptionLicentiatuppsats i utbildningsvetenskap med inriktning på humaniora Forskarskolan CUL och Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet Granskare: Kamilla György-Ullholm, Stockholms universitet Examinator: Roger Källströmsv
dc.description.abstractI takt med den ökande globaliseringen blir det allt vanligare att barn och ungdomar växer upp i flera länder och talar flera språk. I licentiatuppsatsen undersöks den rapporterade språkanvändningen bland flerspråkiga ungdomar med svensk anknytning i Europa. De 126 informanterna i undersökningen bor utanför Sverige, deltar i svenskundervisning och ses inte sällan som utlandssvenskar, TCK (Third Culture Kids) och elittvåspråkiga. Analysen baseras på en eklektisk sociolingvistisk teoriram med ett poststrukturalistiskt anslag. Resultaten visar att informanternas flerspråkighet är integrerad och dynamisk i det att de använder olika språk i olika domäner, med olika människor, av olika orsaker och för olika syften. Gruppen uppvisar en diversitet i sina språkanvändningsmönster, vilka också påverkas av sociala domäner. Generellt sett domineras hemdomänen av föräldrarnas L1, umgänget med vänner av en flerspråkighetspraktik och skoldomänen av undervisningsspråket. Undervisningsspråket tenderar också att bli ett dominerande språk i informanternas liv i stort. Även om en majoritet av informanterna uppger att undervisningsspråket är deras starkaste språk och det språk de använder oftast, är det inte givet att det sammanfaller vare sig med det språk de använder helst eller det språk de identifierar sig med.sv
dc.format.extent122sv
dc.language.isoswesv
dc.publisherInstitutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitetsv
dc.relation.ispartofseriesRapporter om svenska som andraspråk (ROSA)sv
dc.relation.ispartofseries19sv
dc.subjectmultilingualismsv
dc.subjectlanguage usesv
dc.subjectL1sv
dc.subjectmother tonguesv
dc.subjectSwedishsv
dc.subjectTCKsv
dc.subjectHeritage Languagesv
dc.subjectelitesv
dc.subjectbilingualismsv
dc.subjectdomain theorysv
dc.subjectsuper-diversitysv
dc.subjectlinguistic profilingsv
dc.title”eftersom jag har två språk” Språkbruk bland svensktalande ungdomar i Europasv
dc.typeTextsv
dc.type.sveplicentiate thesissv
dc.type.svepreportsv


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record