dc.contributor.author | Weetom, Ulrika | |
dc.date.accessioned | 2014-04-24T07:14:48Z | |
dc.date.available | 2014-04-24T07:14:48Z | |
dc.date.issued | 2014-04-24 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35690 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka vad det innebär att vara specialpedagog i ett multiprofessionellt elevhälsoteam. Mer specifikt undersöks hur specialpedagogen uppfattar förväntningar och krav från omgivningen och hur specialpedagogen ser på sin kompetens och roll i elevhälsan.
Teori: Studien utgår från ett systemteoretiskt perspektiv med utgångspunkten att elevhälsan är ett multiprofessionellt team där olika kompetenser samverkar med varandra. Specialpedagogens kompetens ingår i teamet och dennes roll analyseras utifrån spe¬cial-pedagogiska perspektiv. Elevhälsan är en språklig verksamhet där problem definieras och åtgärdas med hjälp av talet. I ett sociokulturellt perspektiv ses det talade språket som ett verktyg för att lösa problem. I analysen används därför även detta perspektiv.
Metod: Studien har en kvalitativ ansats och som metod används intervjuer. Fem specialpedagoger från tre olika västsvenska kommuner intervjuas avseende deras roll i elevhälsan.
Resultat: Studien visar två olika inriktningar hur specialpedagoger uppfattar sitt specialpedagogiska uppdrag. Två specialpedagoger ser sitt uppdrag ur ett helhetsperspektiv. De ingår i elevhälsan och arbetar med olika frågor på de skolor de arbetar. De ser elevhälsan som en del i ett större sammanhang och där de har möjlighet att diskutera olika frågor. Elevhälsan är en grupp som arbetar tillsammans. Utifrån ett systemteoretiskt perspektiv fungerar kompetenserna i elevhälsan som samverkande delar där alla påverkar varandra. Tre specialpedagoger ser elevhälsans möten som ett möte där de diskuterar olika elever och deras problem. Det som skiljer deras uppdrag på skolorna är att de specialpedagoger som arbetar med elever och har ett visst specialläraruppdrag i sin tjänst ser inte helheten i elevhälsan, utan de ser det specialpedagogiska uppdraget som uppdelat på elevhälsa, individuellt arbete och dokumentation. Dessa specialpedagoger arbetar utifrån ett kompensatoriskt perspektiv i elevhälsan. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT13-IPS-11 SPP600 | sv |
dc.subject | elevhälsa | sv |
dc.subject | elevhälsoteam | sv |
dc.subject | specialpedagog | sv |
dc.title | Specialpedagogens syn på elevhälsoteamet. Hur är det att vara specialpedagog i elevhälsan? | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |