• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Specialpedagogens syn på elevhälsoteamet. Hur är det att vara specialpedagog i elevhälsan?

Sammanfattning
Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka vad det innebär att vara specialpedagog i ett multiprofessionellt elevhälsoteam. Mer specifikt undersöks hur specialpedagogen uppfattar förväntningar och krav från omgivningen och hur specialpedagogen ser på sin kompetens och roll i elevhälsan. Teori: Studien utgår från ett systemteoretiskt perspektiv med utgångspunkten att elevhälsan är ett multiprofessionellt team där olika kompetenser samverkar med varandra. Specialpedagogens kompetens ingår i teamet och dennes roll analyseras utifrån spe¬cial-pedagogiska perspektiv. Elevhälsan är en språklig verksamhet där problem definieras och åtgärdas med hjälp av talet. I ett sociokulturellt perspektiv ses det talade språket som ett verktyg för att lösa problem. I analysen används därför även detta perspektiv. Metod: Studien har en kvalitativ ansats och som metod används intervjuer. Fem specialpedagoger från tre olika västsvenska kommuner intervjuas avseende deras roll i elevhälsan. Resultat: Studien visar två olika inriktningar hur specialpedagoger uppfattar sitt specialpedagogiska uppdrag. Två specialpedagoger ser sitt uppdrag ur ett helhetsperspektiv. De ingår i elevhälsan och arbetar med olika frågor på de skolor de arbetar. De ser elevhälsan som en del i ett större sammanhang och där de har möjlighet att diskutera olika frågor. Elevhälsan är en grupp som arbetar tillsammans. Utifrån ett systemteoretiskt perspektiv fungerar kompetenserna i elevhälsan som samverkande delar där alla påverkar varandra. Tre specialpedagoger ser elevhälsans möten som ett möte där de diskuterar olika elever och deras problem. Det som skiljer deras uppdrag på skolorna är att de specialpedagoger som arbetar med elever och har ett visst specialläraruppdrag i sin tjänst ser inte helheten i elevhälsan, utan de ser det specialpedagogiska uppdraget som uppdelat på elevhälsa, individuellt arbete och dokumentation. Dessa specialpedagoger arbetar utifrån ett kompensatoriskt perspektiv i elevhälsan.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35690
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_35690_1.pdf (325.0Kb)
Datum
2014-04-24
Författare
Weetom, Ulrika
Nyckelord
elevhälsa
elevhälsoteam
specialpedagog
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
HT13-IPS-11 SPP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV