• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gymnasieelevers erfarenhet av studieteknik

Abstract
Syfte Studiens syfte är att beskriva erfarenheten av studieteknik hos elever på högskoleförberedande gymnasieprogram. Utifrån styrdokument diskuteras även om gymnasieskolan ges förutsättningar för att kunna ge alla elever en bra studieteknik, samt konsekvenser av detta. Teori Forskningsansatsen är inspirerad av fenomenografi eftersom syftet med arbetet är att upptäcka variationer i elevers uppfattningar kring studieteknik. Inom fenomenografin utgår man ifrån olika sätt att förstå samt erfara olika fenomen och perspektivet är av andra ordningen. Även specialpedagogiska perspektiv har inspirerat arbetet så som dilemma- samt det kritiska perspektivet. Metod Studien har en kvalitativ ansats och datainsamlingen skedde via halvstrukturerade intervjuer med elever på gymnasieskolans högskoleförberedande program. Nio elever intervjuades och efter det analyserades svaren i syfte att hitta olika uppfattningar samt eventuella gemensamma nämnare. Resultat Resultatet visar på stora skillnader i respondenternas erfarenhet av studieteknik. På gymnasiet fick de, med få undantag, ingen undervisning i studieteknik. Resultatet visar även att de respondenter som nådde höga betyg oftare hade ett tydligare mål som motiverade dem till att studera. Styrdokumenten brister i att reglera hur studieteknik skall behandlas i skolan. Konsekvensen blir att elever blir beroende av yttre faktorer när det gäller att hitta vägar till sitt eget lärande. Då skolan är en samlingsplats för människor med olika erfarenheter och bakgrund leder det till att sätten man lär på skiljer sig stort mellan de elever lärarna möter. Eftersom skolans verksamhet är starkt styrd av både styrdokument och nedärvd kultur blir det svårt att nå målen för de elever som inte passar in eller de som inte knäckt skolkoden. Än svårare blir det när skolan brister i att hjälpa dem att hitta vägar till sitt eget lärande. En slutsats av studien är att om skolan ska kunna ge alla elever bättre möjligheter att lyckas är studieteknik ett område som borde uppmärksammas mer. Specialpedagogen skulle kunna spela en central roll både i detta sammanhang men även som stöd för att skapa målbilder och höja studiemotivationen.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35782
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_35782_1.pdf (315.4Kb)
Date
2014-05-15
Author
Lundqvist, Sara
Keywords
studieteknik
lärande
motivation
styrdokument
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT14-IPS-03 SPP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV