Show simple item record

dc.contributor.authorDahlqvist, Tytti
dc.contributor.authorLevin, Marie
dc.date.accessioned2014-05-20T12:43:47Z
dc.date.available2014-05-20T12:43:47Z
dc.date.issued2014-05-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35798
dc.description.abstractSyfte: Studiens huvudsyfte var att undersöka rektorers syn på pedagogiskt ledarskap i grundskolan och få kunskap om hur rektorerna tillämpar detta i praktiken. Syftet var också att få kunskaper om rektorers uppfattningar om vad det innebär att vara pedagogisk ledare och deras möjligheter att utöva det. Teori: I den teoretiska bakgrunden presenteras de mest väsentliga statliga och kommunala kraven på rektorsuppdraget. Vidare presenteras, utifrån tidigare forskning, tre huvudbegrepp; svensk ledarskapstradition, teorier om skolledarskap och pedagogiskt ledarskap. Genom en litteraturgenomgång inom skolområdet har några teoretiska utgångspunkter angående ledarskap och definitionen av pedagogiskt ledarskap belysts. Metod: Det empiriska materialet är baserat på intervjuer. Urvalet bestod av nio rektorer som samtliga ansvarade för åk 7-9 i en grundskola i en medelstor kommun. Resultat: Resultatet visar att det pedagogiska ledarskapet innebär att leda den pedagogiska verksamheten och driva verksamhetens utveckling mot de mål som finns i styrdokumenten, följa upp resultat, analysera, dra slutsatser, vara tydlig samt inspirera lärare. Deltagarna beskriver också vikten av att se varje lärare och deras kompetensutvecklingsbehov. Vidare nämns om rektorns betydelse för skolutveckling, det s.k. frirummet och vikten av att utmana lärarna. Det uttalas också om behovet av klassrumsbesök och att hitta olika organisationsformer för att underlätta lärarnas möjlighet att mötas. Informanterna beskriver att de vill utveckla det pedagogiska ledarskapet genom att vara närvarande rektorer och skapa delaktighet samt utveckla handledarskapet i klassrummet. Utveckling av det pedagogiska ledarskapet kan ske genom att sätta fokus på det, att våga pröva nytt och ta tag i möjligheterna. De viktigaste förutsättningarna för att utöva det pedagogiska ledarskapet beskrivs främst som personalen och deras inställning till uppdraget. I övrigt nämns nätverk med rektorer, stöd från förvaltning och möjlighet till ett förändrat ledarskap/rektorsuppdrag. Rektorerna påpekar också betydelsen av att ha största möjliga frihet under ansvar i sitt uppdrag. Rektorerna skulle vilja förändra och utveckla lärarnas arbetssätt, dvs. att metodiskt följa upp lärandet klassrumsvis samt ge lärarna möjlighet till handledning. Vidare nämns rektorns vilja att påverka organisation och skolutveckling. Hinder för att utöva det pedagogiska ledarskapet som beskrivs är brist på tid och snäva ekonomiska förutsättningar, men även uppdragets karaktär och omfattning samt organisatoriska faktorer nämns.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHT13 IPS02 PDA161sv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.subjectSkolledarskapsv
dc.subjectPedagogiskt ledarskapsv
dc.subjectSkolutvecklingsv
dc.title"Jag är ju allt från vaktmästare till pedagogisk ledare..." Rektors syn på pedagogiskt ledarskapsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record