• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Jag är ju allt från vaktmästare till pedagogisk ledare..." Rektors syn på pedagogiskt ledarskap

Sammanfattning
Syfte: Studiens huvudsyfte var att undersöka rektorers syn på pedagogiskt ledarskap i grundskolan och få kunskap om hur rektorerna tillämpar detta i praktiken. Syftet var också att få kunskaper om rektorers uppfattningar om vad det innebär att vara pedagogisk ledare och deras möjligheter att utöva det. Teori: I den teoretiska bakgrunden presenteras de mest väsentliga statliga och kommunala kraven på rektorsuppdraget. Vidare presenteras, utifrån tidigare forskning, tre huvudbegrepp; svensk ledarskapstradition, teorier om skolledarskap och pedagogiskt ledarskap. Genom en litteraturgenomgång inom skolområdet har några teoretiska utgångspunkter angående ledarskap och definitionen av pedagogiskt ledarskap belysts. Metod: Det empiriska materialet är baserat på intervjuer. Urvalet bestod av nio rektorer som samtliga ansvarade för åk 7-9 i en grundskola i en medelstor kommun. Resultat: Resultatet visar att det pedagogiska ledarskapet innebär att leda den pedagogiska verksamheten och driva verksamhetens utveckling mot de mål som finns i styrdokumenten, följa upp resultat, analysera, dra slutsatser, vara tydlig samt inspirera lärare. Deltagarna beskriver också vikten av att se varje lärare och deras kompetensutvecklingsbehov. Vidare nämns om rektorns betydelse för skolutveckling, det s.k. frirummet och vikten av att utmana lärarna. Det uttalas också om behovet av klassrumsbesök och att hitta olika organisationsformer för att underlätta lärarnas möjlighet att mötas. Informanterna beskriver att de vill utveckla det pedagogiska ledarskapet genom att vara närvarande rektorer och skapa delaktighet samt utveckla handledarskapet i klassrummet. Utveckling av det pedagogiska ledarskapet kan ske genom att sätta fokus på det, att våga pröva nytt och ta tag i möjligheterna. De viktigaste förutsättningarna för att utöva det pedagogiska ledarskapet beskrivs främst som personalen och deras inställning till uppdraget. I övrigt nämns nätverk med rektorer, stöd från förvaltning och möjlighet till ett förändrat ledarskap/rektorsuppdrag. Rektorerna påpekar också betydelsen av att ha största möjliga frihet under ansvar i sitt uppdrag. Rektorerna skulle vilja förändra och utveckla lärarnas arbetssätt, dvs. att metodiskt följa upp lärandet klassrumsvis samt ge lärarna möjlighet till handledning. Vidare nämns rektorns vilja att påverka organisation och skolutveckling. Hinder för att utöva det pedagogiska ledarskapet som beskrivs är brist på tid och snäva ekonomiska förutsättningar, men även uppdragets karaktär och omfattning samt organisatoriska faktorer nämns.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35798
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_35798_1.pdf (386.5Kb)
Datum
2014-05-20
Författare
Dahlqvist, Tytti
Levin, Marie
Nyckelord
Skolledarskap
Pedagogiskt ledarskap
Skolutveckling
Serie/rapportnr.
HT13 IPS02 PDA161
Magisteruppsats
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV