Affärsstrategisk analys av tanksjöfartsföretag
Abstract
Sjöfarten är en speciellt konkurrensutsatt industri där yttre strategideterminanter förenklat kallat förutsättningar starkt kan påverka sjöfartsföretags affärsstrategier. Sambandet belyses i denna studie genom utveckling och empirisk tillämpning av en strategisk analysmodell i en multipel fallstudie där tankrederierna Broström, Laurin och Sirius ingår. Empirin
från den multipla fallstudien ligger sedan till grund för identifiering och modellering av
framgångsrika affärsstrategier hos företagen.
Studien har utvecklat en modell som visar sambandet mellan de yttre strategideterminanterna
och företagets affärsstrategiska styrning. Företag har inte inflytande över alla påverkansfaktorer utan måste förhålla sig till dem genom anpassning. Anpassningen är central för företagens konkurrenskraft. Genom att ha multipla kanaler för informationsinsamling kan information om förändrade förutsättningar samlas in så tidigt som möjligt och bidra till en mer heltäckande förståelse av de yttre förutsättningarna.
Det övergripande syftet med denna studie är: ”att utveckla en modell för strategisk analys av tankredarens affärsförutsättningar, affärsstrategier och affärsresultat och sambanden dem emellan samt att med analysmodellens hjälp empiriskt identifiera och modellera framgångsrika affärsstrategier inom tanksektorn.”
Den multipla fallstudien i kombination med analysen definierar och sammanställer det
som studien identifierat som företagens framgångsrika affärsstrategier. Det teoretiska tillvägagångssättet för att identifiera framgångsrika affärsstrategier innebär att företaget behöver identifiera möjligheter i förutsättningarna och anpassa och använda resurserna för att på så vis tillvarata möjligheterna. Därefter presenteras det som studien har identifierat
som varje företags framgångsrika affärsstrategi. Framgång har skapats genom
måluppfyllelse och att mål, möjligheter och resurser är framgångsrikt identifierade, formulerade, beskrivna, avgränsade och anpassade.
Studien avslutas med en sammanställning av tre generiska modeller över framgångsrika affärsstrategier.
Degree
Doctor of Philosophy
University
Göteborgs universitet. Handelshögskolan
Institution
Department of Business Administration ; Företagsekonomiska institutionen
Disputation
Onsdagen den 3 september 2014, kl. 10.15, C-G salen, Handelshögskolan, Vasagatan 3.
Date of defence
2014-09-03
carl.sjoberger@chalmers.se
Date
2014-06-24Author
Sjöberger, Carl
Keywords
Produkttanker
Sjöfart
Strategi
Framgång
Strategisk anpassning
Publication type
Doctoral thesis
ISBN
978-91-7246-327-1
Language
swe