• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Om  det  bara  är  historiskt,  då  blir  det  inte  lika  intressant  för  spelaren”:  Tolv  gymnasieelevers   syn på historiska datorspels historiebruk och pedagogiska potential...

Abstract
Sammanfattning: I det här examensarbetet undersöks sambandet mellan spelandet av historiska dator- och TV-spel och upplevelsen av lärande. Arbetet är baserat på samtalsintervjuer med 1 gymnasieelever vid studieförberedande program som spelar dator- och tv-spel med historisk som utspelar sig i historisk miljö. Undersökningen behandlar såväl respondenternas upplevelse av spelens historiebruk som hur de upplever att deras historiemedvetande påverkats av spelen. Av undersökningen framgår att respondenterna upplever olika typer av lärande när de spelar, men att deras spelande inte tagits tillvara i ett skolsammanhang. Spelarna nämner alltifrån att deras logiska tänkande förbättrats till att de tillgodogjort sig kunskap om enstaka historiska händelser och personer såväl som geografi och i vissa fall även språk. Flera av respondenterna uppvisar en hög grad av medvetenhet om det historiska i spelen och de klarar även i de flesta fall av att förhålla sig källkritiskt till spelens historiebruk. Spelarna lär sig om det förflutna i spelen, men i vilken grad spelen utvecklar deras språkliga historiemedvetenhet är mer oklart. De klarar av att se samband mellan nutid och dåtid i spelen men har svårare att formulera tankar om framtiden. Vår slutsats är att det finns en potential för spelen att utveckla ungdomars historiemedvetande men att det behövs handledning av en lärare för att spelens pedagogiska potential ska kunna utnyttjas. Det framstår därför som beklagligt att spelandet inte är något som lyfts av respondenternas lärare.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35826
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35826_1.pdf (591.1Kb)
Date
2013
Author
Arvidsson, Johan
Börjesson, Johan
Pettersson, John
Keywords
historiemedvetande
historiebruk
historiedidaktik
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV