Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Elenasv
dc.contributor.authorBorg, Catherinesv
dc.contributor.authorHöglund, Annasv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:12Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:12Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35841
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte Syftet var att undersöka hur två olika läromedel för årskurs 1-3 möter Lgr11:s krav på centralt innehåll i undervisningen. Syftet besvaras utifrån fyra frågeställningar, vilka berör överensstämmelsen mellan kursplan och elevbok, elevbokens upplägg, lärarbokens betydelse för användningen av elevboken och pedagogiska utgångspunkter i läromedlen. Metod Den genomförda studien är av kvalitativ natur bestående av en dokumentanalys. Vårt primära källmaterial utgörs av utvalda elev- och tillhörande lärarböcker ur de två läromedelsserierna Lilla Mattestegen och Nya Matematikboken. Därutöver utgörs det analyserade materialet även av kursplanen i matematik. Resultat Vi har funnit att i ingen av de granskade läromedelsserierna överensstämmer innehållet i elevböckerna helt med det centrala innehållet i kursplanen för matematik i årskurs 1-3. För att alla områden i kursplanens centrala innehåll ska kunna behandlas behöver elevboken kompletteras av den tillhörande lärarboken. De, från det centrala innehållet, saknade områdena utgörs i Lilla Mattestegen av Lägesord och i Nya Matematikboken av Matematikhistoria. I studien konstateras att lärarboken fyller en viktig funktion. Detta gäller speciellt Lilla Mattestegen, vars elevböcker är sparsamma med instruktioner. Dessa instruktioner återfinns i stället i lärarböckerna. En didaktisk konsekvens av undersökningen är att granskning av läromedel är nödvändig och därmed är studien relevant för lärarprofessionen. Det är upp till varje pedagog att själv granska de läromedel som används i undervisningen. Att detta ska ske är dock inte allmän kännedom bland varken lärarstuderande eller yrkesverksamma lärare.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLäromedelsv
dc.subjectMatematiksv
dc.subjectLgr11sv
dc.subjectLilla Mattestegensv
dc.subjectNysv
dc.titleMatematikboken, lärarens guide till undervisningen? – En analys av två läromedel i matematik för årskurs 1-3sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record