Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Emilsv
dc.contributor.authorHäll, Davidsv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:12Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:12Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35843
dc.description.abstractSammanfattning Studien är inriktad på datoranvändningen i skolan och hur undervisningen förändrats från lärarnas perspektiv. Syftet är även att undersöka lärarnas inställning till datoranvändningen och hur de ser på sin kompentens inom IKT. Arbetets huvudfrågor är: På vilket sätt har undervisningen förändrats med datorns inträde i klassrummet? Vilken inställning har lärarna till datorns roll i skolan? Överensstämmer någon av lärandeteorierna med datoranvändningen i undervisningen? Frågorna besvaras med utgångspunkt från litteratur i form av styrdokument, artiklar, rapporter, forskning och en genomförd enkätundersökning. Enkätundersökningen besvarades av lärare som undervisar på gymnasienivå på en skola där eleverna har varsin dator att tillgå i undervisningen. Lärarna uppfattar att det skett en förändring i undervisningen när eleverna använder varsin dator. En ändrad förmedling, kommunikation och utvärdering är exempel på det, liksom den ökade tillgången till att snabbt kunna ta del av information. De nya förutsättningarna medför såväl svårigheter som möjligheter för lärarna. Många lärare är positiva till datoranvändningen, men efterfrågar kompentensutveckling för egen del. Läraryrket har påverkats av datorrevolutionen. Det finns olika åsikter om de nya omständigheter som man som lärare måste ta hänsyn till i sin undervisning. En didaktisk konsekvens av undersökningen är att frågan om hur man använder digitala verktyg i undervisningen kommer att bli mer viktig framöver om skolan ska kunna följa med i den tekniska utvecklingen som sker i samhället.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectundervisningsv
dc.subjectläraresv
dc.subjectdigital kompetenssv
dc.titleDatoranvändning i skolan – ur lärarnas synvinkelsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record