dc.description.abstract | Sammanfattning
Studien är inriktad på datoranvändningen i skolan och hur undervisningen förändrats från lärarnas perspektiv.
Syftet är även att undersöka lärarnas inställning till datoranvändningen och hur de ser på sin kompentens inom
IKT. Arbetets huvudfrågor är: På vilket sätt har undervisningen förändrats med datorns inträde i klassrummet?
Vilken inställning har lärarna till datorns roll i skolan? Överensstämmer någon av lärandeteorierna med
datoranvändningen i undervisningen? Frågorna besvaras med utgångspunkt från litteratur i form av
styrdokument, artiklar, rapporter, forskning och en genomförd enkätundersökning. Enkätundersökningen
besvarades av lärare som undervisar på gymnasienivå på en skola där eleverna har varsin dator att tillgå i
undervisningen.
Lärarna uppfattar att det skett en förändring i undervisningen när eleverna använder varsin dator. En ändrad
förmedling, kommunikation och utvärdering är exempel på det, liksom den ökade tillgången till att snabbt kunna
ta del av information. De nya förutsättningarna medför såväl svårigheter som möjligheter för lärarna. Många
lärare är positiva till datoranvändningen, men efterfrågar kompentensutveckling för egen del. Läraryrket har
påverkats av datorrevolutionen. Det finns olika åsikter om de nya omständigheter som man som lärare måste ta
hänsyn till i sin undervisning. En didaktisk konsekvens av undersökningen är att frågan om hur man använder
digitala verktyg i undervisningen kommer att bli mer viktig framöver om skolan ska kunna följa med i den
tekniska utvecklingen som sker i samhället. | sv |