• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stäcka eller väcke ett lustfyllt lärande? - En kvalitativ studie kring lärares erfarenheter och uppfattningar kring ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen

Sammanfattning
Syftet med studien var att undersöka och beskriva några lärares erfarenheter av och uppfattningar om ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen. Mina forskningsfrågor var Hur främjar lärarna ett lustfyllt lärande hos eleverna i NO-undervisningen? samt lärarnas uppfattningar om; Hur stäcks ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen? Hur väcks ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen? Hur bevaras ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen? För att undersöka och besvara mitt syfte och mina forskningsfrågor med en kvalitativ ansats har jag genomfört djupintervjuer med fyra verksamma NO-lärare i grundskolans tidigare år (årskurs -6). Jag har även genomfört en eller två observationer av respektive lärares NO-undervisning för att komplettera resultatet. Intervjuerna och observationerna genomfördes i Göteborg med omnejd hösten 013. Studien belyser några gemensamma ämnesdidaktiska faktorer som väcker eller stäcker ett lustfyllt lärande i NO. Några av de mest framträdande faktorerna för att väcka ett lustfyllt lärande i NO är; att utgå ifrån elevens föreställningsvärld, att inneha goda kunskaper i NO med lust att lära ut, att variera undervisningen men använda ett naturvetenskapligt arbetssätt, att utnyttja elevernas samspel i grupper och att göra frågor produktiva. Genom att inte använda sig av ett främjande arbetssätt för det lustfyllda lärandet, riskerar läraren att stäcka lusten hos eleverna.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35849
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35849_1.pdf (481.0Kb)
Datum
2014
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV