Visa enkel post

dc.contributor.authorTofftin, Josefinasv
dc.contributor.authorJakobsson, Annasv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:14Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:14Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35859
dc.description.abstractSammanfattning Studien har för avsikt att kritiskt granska läs-och skrivmodellen Reading to Learn i relation till den enskilde elevens läroprocess. Syftet är att belysa de intrapersonella och interpersonella processerna som är en del av varje individs läroprocess. Studien har för avsikt att besvara följande frågeställningar: -Hur reagerar den enskilde elevens interpersonella process vid utövandet av Reading to Learn? -Hur reagerar den enskilde elevens intrapersonella process vid utövandet av Reading to Learn? Skälet till granskningen av modellen grundar sig i det faktum att modellen säger sig främja alla elevers lärande, oavsett tidigare kunskaper och förförståelse. För att möjliggöra en granskning av modellen, har observationer och intervjuer av berörda elever genomförts. I avsikt att få en förståelse för hur läroprocesser kan fungera, har läroteoretiska perspektiv studerats och kommit att i studien förklara dessa komplexa processer. Resultatet som följde pekade på att merparten av eleverna ansåg att modellen inte var engagerande, vilket visade sig bero på läraktiviteternas utformning. Det framkom även under observationerna att modellens struktur inte tog hänsyn till varje enskild elevs behov, då läraktiviteterna innehöll bearbetning av samma modelltext samt att undervisningen bedrevs i helklass. Resultaten i förhållande till den teoretiska anknytningen indikerar att modellen har en del brister vad det gäller individanpassning och lust till nytt lärande, eftersom modellen inte utgår ifrån elevens förutsättningar. Det framkom efter genomförd undersökning att om en läroprocess ska generera goda resultat, vari ett lärande sker, måste en mängd beståndsdelar vara aktiva samtidigt. Om en läs-och skrivmodell bortser från den enskilda elevens förutsättningar och intresse, lämnas frågan om hur denna avsaknad kan påverka läroprocessen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectReading to Learnsv
dc.subjectläroprocesssv
dc.subjectenskild elevsv
dc.subjectläraksv
dc.titleReading to Learn – en kritisk granskning av läs– och skrivmodellen i relation till den enskilde elevens läroprocess.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post