• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rörelseglädje- nyckeln till inlärning? En studie om lärares uppfattningar kring fysisk aktivitet och ämnesintegration i klassrummet

Sammanfattning
Sammanfattning Skolinspektionens kvalitetsgranskningsrapport lade grunden för denna uppsats. Där framkom att idrott och hälsa allt för sällan samverkar med övriga skolämnen. I studien behandlas hur rörelse- och pausaktiviteter kan komma till uttryck i klassrumsundervisningen. Uppsatsen belyser även hur ämnet idrott och hälsa kan samverka med de resterande ämnena inne i klassrummet eller utomhus samt på vilka sätt det kan vara en inlärningsmetod för elever i tidigare åldrar. För att få svar på uppsatsens problemformuleringar utfördes intervjuer med sex olika klasslärare som undervisade i årskurs 1-3. Det gjordes genom att åka ut till ett par olika skolor för att se hur verksamheten såg ut på plats. Utifrån intervjusvaren framkom det att rörelsen är en betydelsefull del såväl som inlärningsmetod och för att uppehålla koncentrationsförmågan hos eleverna. Lärarna hade även en positiv syn på ämnessamverkan. Detta ansåg lärarna i intervjun var en betydelsefull del, där eleverna fick en större helhetssyn mellan de olika skolämnena. I intervjusvaren framkom det även att lärarna ansåg att rörelse integrerat med andra skolämnen också bidrar till bättre inlärning hos eleverna, då de använder sig av flera olika sinnen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35871
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35871_1.pdf (464.7Kb)
Datum
2014
Författare
Insulan, Julia
Lundback, Ulrika
Nilsson, Emilia
Nyckelord
Fysisk aktivitet
motorik
rörelseinlärning
ämnes
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV