Elevers inställning till och användande av flippat klassrum
Sammanfattning
Sammanfattning:
Detta examensarbete har som syfte att undersöka elevers inställning till och användande av flippat
klassrum. Detta är gjort genom en enkätundersökning i gymnasieklasser på naturvetenskapliga programmet
där läraren använder sig av flippat klassrum.
Frågeställningar är:
Vilken inställning har dessa elever till flippat klassrum?
På vilka sätt använder dessa elever flippat klassrum?
Finns det olikheter i resultaten mellan de två undersökta klasserna?
Materialet som används är dessa enkätundersökningar och resultatet visar att majoriteten av eleverna i
undersökningen är positivt inställda till flippat klassrum, men att det finns en skillnad mellan de tv å
klasserna. Eleverna som går i årskurs 1 är något mer tveksamma till flippat klassrum än vad eleverna som
går i årskurs 3 är. Alla elever i undersökningen utom en tittar på filmerna och många av dem tittar på dem
inför prov. Först och främst tittar dessa elever på filmerna hemma.
Många av dessa elever kan även tänka sig att använda flippat klassrum i fortsättning och många kan också
tänka sig att använda flippat klassrum i andra ämnen. Av dessa elever tror de flesta att flippat klassrum
passar bäst i naturvetenskapliga ämnen.
Detta examensarbete har betydelse för läraryrket då det undersöker en ny, trendig metod och det är nyttigt
för oss lärare att faktiskt ta reda på vad elever tycker.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Enghardt, Martina
Nyckelord
IKT
Digitala verktyg
Flippat klassrum
Flipped C
Språk
sv