• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jag kommer ju inte mäta pengar - en undersökning om gymnasieelevers syn på ämnesinnehåll under sina gymnasiestudier i relation till sitt kommande yrkesliv. ! !

Abstract
Syftet med vår uppsats är att undersöka hur elever vid en gymnasieskola betraktar sina gymnasiestudier, mer specifikt ämneskunskaper, i relation till sin yrkesmässiga framtid. Huvudfrågorna är hur gymnasieelever resonerar om sina gymnasiestudier i relation till sin yrkesmässiga framtid, samt hur gymnasieelever resonerar kring sina framtidplaner i relation till ämnesinnehållet i deras valda gymnasieprogram. Metoden är kvalitativ intervjustudie med deskriptiv karaktär, med en semistrukturerad frågekonstruktion. Materialet består av nio kvalitativa forskningsintervjuers data. Informanterna bestod av frivilliga gymnasieelever på en gymnasial friskola i Västsverige. Efter genomförda intervjuer transkriberade vi dessa för att söka efter mönster, tendenser, skillnader och motsättningar i vårt empiriska material. Resultatet visar att samtliga informanter, oavsett programtillhörighet och ålder, har en relativt klar tanke av vad de vill arbeta med i framtiden. En majoritet av informanterna har själva målat upp en strategi om hur de planerar att uppnå denna yrkesmässiga framtid. En betydande del av informanterna ansåg att matematikämnet är det skolämne som är minst relevant för ett kommande yrkesliv, oavsett yrkesval. Kopplat till vår framtida lärarprofession motiveras vår studie med att den ger en inblick i hur elever sätter sina kunskaper i sammanhang, samt om vilka kunskaper eleverna motiverar som relevanta.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35883
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35883_1.pdf (998.3Kb)
Date
2014
Author
Lundahl, Malin
Andreasson, Elina
Keywords
Grundskola
gymnasieskola
grundskoleelever
gymna
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV